Slagers profiteren van paardenvlees-crisis

18 april 2013 Harrie Leijten

Recent onderzoek toont aan dat het Britse consumentenvertrouwen in vers, kwalitatief rundvlees sterk blijft. Dit ondanks het recente Europese paardenvleesschandaal. Dat zegt YouGov, een onafhankelijk Brits onderzoeksbureau. Driekwart van de 2016 respondenten veranderen hun eetgewoonten wat betreft vers rundvlees niet.

De in februari uitgezette vragenlijst liet bovendien zien dat 14 procent van de respondenten – het dubbele percentage van dat van januari – voornemens is voortaan rundvleesproducten bij slagers zullen kopen, wat dus ten koste gaat van het marktaandeel van de supermarkten. 69 procent geeft aan dat zij minder vertrouwen hebben in supermarkten. Over het algemeen zal dit een resultaat zijn van het paardenvleesschandaal.

Traceerbaarheid

Het belang van de afkomst van vlees is echter wel belangrijker voor de consument geworden. Bij de aankoop van hamburgers vindt op dit moment 80 procent van de respondenten het belangrijk waar het vlees vandaan komt, terwijl dit percentage vorige maand op 73 procent lag. Het percentage respondenten dat van mening is dat de traceerbaarheid van vlees van belang is, steeg in een maand van 72 naar 80 procent. Daarnaast hecht 82 procent van de respondenten waarde aan een echtheidskenmerk bij de aankoop van hamburgers, een stijging van 4 procent in vergelijking met vorige maand.

Het recente onderzoek toont aan dat het vertrouwen in verse rundvleesproducten goed blijft. Maar liefst 76 procent zegt dezelfde hoeveelheid vers rundvlees te zullen blijven eten; 71 procent zegt dat ook met betrekking tot gehakt. ‘Zelfs 4 procent geeft aan meer vers rundvlees en gehakt te zullen gaan eten’, aldus Nick Allen, sectordirecteur van EBLEX (de belangenbehartiger van Engelse rundvee- en schapenhouderijen) en opdrachtgever van dit onderzoek.

Altijd op de hoogte blijven?