Slager houdt stand tegen supermarkt

SLAGERSWERELD - In vijf jaar tijd hebben kaaswinkels 30 procent, groentezaken 29 procent en viswinkels 9 procent aan omzet ingeleverd aan de supermarkt. Alleen de slagerij blijft redelijk overeind. De ambachtelijke slagerij verloor slechts 3 procent aan omzet.

SLAGERSWERELD - In vijf jaar tijd hebben kaaswinkels 30 procent, groentezaken 29 procent en viswinkels 9 procent aan omzet ingeleverd aan de supermarkt. Alleen de slagerij blijft redelijk overeind. De ambachtelijke slagerij verloor slechts 3 procent aan omzet.

Volgens Ruud Bakker, directeur van de Vereniging van Keurslagers, ligt dit aan de kennis, service inclusief advies, bediening, vakdiploma's en een sterke organisatie. Inclusief tv-reclame. 'Dat zijn gewoon heel belangrijke argumenten voor de consument. Op dit moment is de omzetindex van de Keurslagers 103,5.'
Cees Goettsh van het Worstemakers Gilde zegt dat de slager waakt over de kwaliteit. 'Dat begint al bij de inkoop. De slager koopt alleen in voor zijn winkel en kan daarbij zeer selectief te werk gaan. Een supermarkt moet misschien wel voor 30.000 kilo tegelijk inkopen en zal mede daardoor zijn criteria minder hoog kunnen stellen. Daarbij is het bereidingsadvies in de supermarkt altijd standaard. Maar ja, de ene karbonade is dikker dan de ander. En door de toch wat gebrekkige kennis van de consument komt er dan uiteindelijk geen smakelijk product op het bord.'

Lees ook
Kansen voor de toekomst van de slagerij

Kansen voor de toekomst van de slagerij

De vraag naar meer (online) gemak is dé trend van dit moment. Daarin liggen kansen voor de slager. Meer consumentgericht denken is daarbij een must. Het opleiden van een nieuwe generatie ondernemers is de grootste uitdaging met het oog op de toekomst, vinden vertegenwoordigers uit de branche.

Actief verengingsleven is uitgangspunt van Vereniging van Keurslagers

Actief verengingsleven is uitgangspunt van Vereniging van Keurslagers

De Vereniging van Keurslagers bestaat 15 juli 2021 precies 75 jaar. Hoewel het slagersvak door de jaren heen drastisch is veranderd, is de basis van de Keurslagers nagenoeg hetzelfde gebleven, aldus directeur Joep Klaver en voorzitter Roelof Mulder. Gezamenlijk optrekken richting consument binnen een actief verenigingsleven is nog steeds het uitgangspunt....

De Keurslager: 'Al 75 jaar een vertrouwd beeld in de straat'

De Keurslager: 'Al 75 jaar een vertrouwd beeld in de straat'

Al sinds 1946 geven de Keurslagers het straatbeeld een bekend gezicht met hun speciaalzaken. Van Groningen tot Maastricht en van Ruurlo tot Wormerveer. ’We doen het sámen en daar zijn we hartstikke trots op’, aldus Joep Klaver, directeur van de Vereniging van Keurslagers. Speciaal voor het 75-jarig bestaan hebben de Keurslagers de jubileumburger ontwikkeld...