Vereniging van Keurslagers: ‘Méér dan bewust van dierenwelzijn’

slager

De Vereniging van Keurslagers neemt afstand van de titel Liegebeest 2021, welke haar is toegekend door Wakker Dier.

De stichting riep de Keurslager uit tot het grootste Liegebeest van 2021, omdat het op zijn website claims over dierenwelzijn maakt, die volgens Wakker Dier niet waar zijn. Kenny Oostrik van Wakker Dier: “Elke Keurslager bepaalt zelf wat hij verkoopt. En dat kan ook dierenleed zijn dat supermarkten wél in de ban hebben gedaan.”

Uit een marktonderzoek, uitgevoerd door Wakker Dier zelf, blijkt bijvoorbeeld dat 40 % van de Nederlanders denkt dat Keurslagers nooit plofkip verkopen, terwijl dit soms wel het geval is.

 

Wél aandacht voor dierenwelzijn

In een reactie laat de Vereniging van Keurslagers weten dat Wakker Dier onterecht suggereert dat Keurslagers geen aandacht hebben voor dierenwelzijn. “De Vereniging van Keurslagers is een vereniging met 100 % zelfstandige ondernemers die met zorg en aandacht lokaal bij boeren en toeleveranciers hun grondstoffen en vleesconcepten inkopen met een onderscheidende hoge standaard op diverse aspecten waaronder duurzaamheid en dierenwelzijn. De mogelijkheid om zelfstandig lokaal in te kopen is voor onze Vereniging een groot goed omdat dit juist net de vleesconcepten zijn die met zorg, liefde en grote aandacht voor milieu en dierenwelzijn worden geproduceerd.”

Wakker Dier zou zich volgens de vereniging niet kunnen vinden in het feit dat Keurslagers zich niet conformeren aan een landelijke standaard qua dierenwelzijn. De vereniging laat verder weten: “Keurslagers worden vanuit de Vereniging van Keurslagers geadviseerd om te werken met een onderscheidend assortiment producten van concepten (zoals kip en varkensvlees) welke een hogere standaard hanteren dan reguliere vleesconcepten qua verduurzaming op aspecten zoals milieu, dierenwelzijn, de mens en een eerlijke handelsomgeving.”

Dossiers
Lees ook
Kansen voor de toekomst van de slagerij

Kansen voor de toekomst van de slagerij

De vraag naar meer (online) gemak is dé trend van dit moment. Daarin liggen kansen voor de slager. Meer consumentgericht denken is daarbij een must. Het opleiden van een nieuwe generatie ondernemers is de grootste uitdaging met het oog op de toekomst, vinden vertegenwoordigers uit de branche.

Actief verengingsleven is uitgangspunt van Vereniging van Keurslagers

Actief verengingsleven is uitgangspunt van Vereniging van Keurslagers

De Vereniging van Keurslagers bestaat 15 juli 2021 precies 75 jaar. Hoewel het slagersvak door de jaren heen drastisch is veranderd, is de basis van de Keurslagers nagenoeg hetzelfde gebleven, aldus directeur Joep Klaver en voorzitter Roelof Mulder. Gezamenlijk optrekken richting consument binnen een actief verenigingsleven is nog steeds het uitgangspunt....

De Keurslager: 'Al 75 jaar een vertrouwd beeld in de straat'

De Keurslager: 'Al 75 jaar een vertrouwd beeld in de straat'

Al sinds 1946 geven de Keurslagers het straatbeeld een bekend gezicht met hun speciaalzaken. Van Groningen tot Maastricht en van Ruurlo tot Wormerveer. ’We doen het sámen en daar zijn we hartstikke trots op’, aldus Joep Klaver, directeur van de Vereniging van Keurslagers. Speciaal voor het 75-jarig bestaan hebben de Keurslagers de jubileumburger ontwikkeld...