Nederlander eet meer vleesvervangers

shutterstock_403832023

Nederlandse consumenten kopen in de supermarkten steeds meer vegetarische hamburgers, kipstukjes en andere vleesvervangers. Tot november leverden de vleesvervangers zo'n €97 miljoen op. In 2017 was dat in dezelfde periode €80 miljoen.

Dat blijkt uit cijfers die NOS op 3 eerder deze week heeft opgevraagd bij onderzoeksbureau IRI Nederland. Vleesvervangers zitten volgens IRI al langer in de lift. Maar de omzetten zijn nog altijd een schijntje vergeleken met de verkoop van vleesproducten. In 2018 staat die teller op €2 miljard.

'Nationale Week Zonder Vlees'

Uit de cijfers blijkt verder dat de eerste 'Nationale Week Zonder Vlees' de verkoop van vleesvervangers een enorme boost heeft gegeven. In die week gaf de consument 50 procent méér uit aan vleesvervangers dan in andere weken die periode. Dat komt ook doordat veel supermarkten in die week hun vleesvervangers in de aanbieding hadden.

[intermezzo:1]
Lees ook
ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Online supermarkt versnelt de overstap naar Beter Leven-kip. Vanaf 7 mei bezorgt de online supermarkt alleen nog maar verse kip met minimaal één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. De kipvleeswaren volgen later.