‘Markt vleesvervangers in 10 jaar naar 140 miljard’

shutterstock_732291337-1-560x373

De markt voor vleesvervangers is in potentie goed voor 140 miljard dollar. Volgens kenners van de Britse bank Barclays kan de omzet van onder meer bonenburgers, vegaschnitzels en andere vlees-alternatieven dat bedrag binnen tien jaar aantikken, zo schrijft zakenkrant Financial Times. Vleesvervangers zouden daarmee dan goed zijn voor 10 procent van de totale vleesmarkt.

Volgens Barclays zal de vleesconsumptie de komende jaren stijgen, vooral doordat mensen in opkomende markten meer te besteden hebben. Vleesvervangers zullen evenwel aan marktaandeel winnen. Momenteel vertegenwoordigen vega-varianten nog geen procent van de vleesmarkt.

Grote bedrijven stappen in vleesvervangers

Dat er muziek zit in vleesvervangers zien ook verschillende grote voedingsmiddelen- en vleesbedrijven als Nestlé, Tyson Foods en Maple Foods, die meer en meer in de sector vleesvervangers stappen. Verder zijn volgens Barclays restaurants en fastfoodketens in potentie grote verkopers van vleesalternatieven. Barclays wijst er verder op dat niet alle vleesvervangers zo gezond zijn als wordt beweerd. Om qua smaak en structuur in de buurt te komen van vlees worden aan veel vega-producten de nodige smaakversterkers of hulpstoffen toegevoegd.

Plantaardige zuivel en craft bier groeien ook

De bank wijst in zijn berekeningen ook op de recente marktontwikkelingen van andere nieuwe producten zoals ‘plantaardige zuivel’ en craft bier. Zo is ‘plantaardige zuivel’ inmiddels goed voor 13 procent van de zuivelmarkt, aldus Barclays. Craft bier, ambachtelijk bier dat veelal door kleine lokale brouwerijen wordt gebrouwen, heeft volgens de bank in relatief korte tijd zo’n 12 procent van de biermarkt veroverd.

[intermezzo:1] [intermezzo:2]
Lees ook
Groentecharcuterie

Groentecharcuterie

Aspergillus oryzae. Ik ken geen woorden die zo lekker van de tong rollen. Zeg het gewoon eens een paar keer. Kauw erop. As-per-gillus- O-ríe-zee. Een naam als van een Romeinse keizer, een krijgsheer.

De vleesbranche in de media – week 10

De vleesbranche in de media – week 10

De Nationale Week zonder Vlees & Zuivel, Slagerij Runderkamp stopt, en varkenshouder Gert van Dam over het nut van de veehouderij. Wat verscheen er de afgelopen week over de vleesbranche in de media?

‘Wij weten hoe een vleesvervanger moet smaken’

‘Wij weten hoe een vleesvervanger moet smaken’

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep klanten. Er is voor elk wat wils; steeds lekkerder en gevarieerder. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Matthijs Nieuwkoop van PLNT Future Food Group.