Vlees bijna 9 procent duurder geworden

8 april 2024 Ron Duijkers Herbert Wiggerman
Vlees is vorig jaar voor de Nederlandse consument 8,6 procent duurder geworden. Vooral in de eerste vier maanden van 2023 schoten de vleesprijzen omhoog. De prijs van vlees steeg vorig jaar ruim twee keer zo hard als de totale inflatie van 3,8 procent. 

De prijsstijgingen van vlees bereikten vorig jaar in januari het hoogste punt. De prijzen stegen toen, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, met maar liefst 17,7 procent. Met prijsstijgingen variërend van 11,2 tot 17,1 procent waren de prijzenontwikkelingen van vlees vorig jaar in februari, maart en april ook nog aan de zeer hoge kant. In de periode van mei tot en met december bleven de prijzen weliswaar stijgen, maar op een steeds lager niveau. Zo liep in het vierde kwartaal vorig jaar de prijsgroei terug van 4,2 procent in oktober tot 
2,2 procent in december.

Binnen het vleesassortiment gingen vorig jaar alle prijzen omhoog. In de kopgroep stond hierbij de groep gerookt, gedroogd en gezouten vlees, waar de Nederlandse consument in deze periode gemiddeld 9,4 procent meer voor moest betalen dan een jaar eerder. Daarna volgden de groepen pluimveevlees (+7,7 procent), varkensvlees (+6,0 procent) en rund- en kalfsvlees (+5,3 procent). Absolute koploper qua prijsstijging was in 2023 echter de heterogeen samengestelde groep ‘overige vleesbereidingen’. Deze groep, waartoe onder meer alle patés, vleesextracten, vlees in blik, vleessappen en vleespasteien gerekend worden, steeg vorig jaar gemiddeld 12,5 procent in prijs. 

Andere voedingsmiddelen

Consumenten moesten in 2023 gemiddeld 12,1 procent meer voor hun voedingsmiddelen betalen in vergelijking met 2022. Het meest steeg de prijs van brood en granen (+15,5 procent), suiker, zoetwaren en ijs (+14,2 procent) en melk, kaas en eieren (+13,6 procent). Vis kwam met een prijsstijging van 13,2 procent op plek vier van grootste stijgers. Het minst kwamen vorig jaar de prijzen van fruit (+7,7 procent), vlees (+8,6 procent) en oliën en vetten (+9,7 procent) in beweging.

Alle voedingsmiddelen bij elkaar maakten in 2023 11,1 procent van de totale consumptieve bestedingen in Nederland uit. Met deze weging rekent het CBS de prijsbewegingen van voedingsmiddelen door in het totale inflatiecijfer. De impact van voedingsmiddelenprijzen op de totale inflatie was op basis van deze weging in 2023 1,4 procentpunt. Dat wil zeggen dat van de totale inflatie van 3,8 procentpunt in 2023 1,4 procentpunt voor rekening was van de prijsontwikkeling van het totale pakket aan voedingsmiddelen. De bijdrage van de ontwikkeling van de vleesprijzen aan de totale inflatie was in 2023 0,22 procentpunt. De groep melk, kaas en eieren had met een bijdrage van 0,22 procent een vergelijkbare impact. Brood en granen hadden vorig jaar het grootste aandeel: 0,36 procentpunt. Oliën en vetten hadden vorig jaar met 0,04 procentpunt het kleinste aandeel.

Altijd op de hoogte blijven?