GfK: 95 procent huishoudens koopt biologisch

biologischafbreekbaar-560x373

Meer huishoudens (95,1%) hebben in 2019 biologische producten gekocht. Dat blijkt uit nieuw GfK onderzoek in opdracht van Bionext. Met name de groep consumenten die af en toe voor biologisch kiest, koopt steeds vaker een biologisch alternatief.

De overgrote meerderheid (89 procent) koopt biologische producten in de supermarkt. De stijging lijkt te verklaren door het toenemende aanbod biologische producten bij supermarkten. Volgens het onderzoek zien consumenten biologische voedingsmiddelen voornamelijk als milieu-, diervriendelijk en puur.

‘We zien dat supermarkten steeds meer biologische producten in hun assortiment opnemen wat de toegankelijkheid vergroot, waardoor steeds meer mensen voor biologisch kiezen. Heel fijn, want op die manier kunnen meer mensen kennismaken met biologisch. Naarmate mensen vaker voor biologisch kiezen, gaan ze naast de supermarkt ook eens naar de speciaalzaak’, aldus Michaël Wilde, directeur brancheorganisatie Bionext. Slechts 14 procent van de huishoudens die biologisch koopt, geeft aan dit vanuit imago-overwegingen te doen. Consumenten zien biologische producten met name als milieuvriendelijk (41 procent), diervriendelijk (40 procent) en puur, zonder onnodige toevoegingen (39 procent).

Prijs grootste barrière

Ondanks dat de verkoop stijgt, blijft prijs de grootste barrière: 68 procent van de huishoudens geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch is wel kleiner dan vijf jaar geleden. Toen waren biologische producten gemiddeld twee keer zo duur als niet-biologische en nu nog 1,75 keer. Biologische producten, met name seizoensproducten, zijn nu soms even duur of zelfs goedkoper dan A-merken.

‘Meer kennis over de voordelen van biologisch’ wordt in het Ruigrok onderzoek als tweede reden genoemd om vaker biologisch te kopen. Als de voordelen van biologisch duidelijker zouden zijn, is de keuze ervoor gemakkelijker gemaakt. De Europese campagne Biolekker voor je is speciaal om deze reden in het leven geroepen. Op het platform wordt content gedeeld over hoe biologische voeding bijdraagt aan het klimaat, de bodem en dierenwelzijn. Tijdens De Overstapweken zijn er veel aanbiedingen, waardoor consumenten ‘even op biologisch kunnen overstappen’, om kennis te maken met het biologische alternatief. De volgende Overstapweken vinden in september 2020 plaats, aldus Bionext.

Bionext

Als brancheorganisatie van de biologische sector verbindt Bionext alle Nederlandse biologische schakels, van boer tot consument. Bionext functioneert tevens als koepelorganisatie door de vertegenwoordiging van drie verenigingen: Biohuis (boeren en tuinders), BioNederland (producenten en handel) en de Biowinkelvereniging (biologische winkels).

 
Lees ook
Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Picnic stapt versneld over naar Beter Leven kip

Online supermarkt versnelt de overstap naar Beter Leven-kip. Vanaf 7 mei bezorgt de online supermarkt alleen nog maar verse kip met minimaal één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. De kipvleeswaren volgen later.