Dringen bij slagers en poeliers

13 augustus 2012 Edwin Rensen

DOETINCHEM - Poeliers en slagers die wild verkopen hebben hun handen vol aan de naderende feestdagen. De brancheorganisatie van poeliers en wildhandelaren verwacht na Sinterklaas een 'explosie' in de belangstelling voor onder meer hert, haas, fazant en eend.

DOETINCHEM - Poeliers en slagers die wild verkopen hebben hun handen vol aan de naderende feestdagen. De brancheorganisatie van poeliers en wildhandelaren verwacht na Sinterklaas een 'explosie' in de belangstelling voor onder meer hert, haas, fazant en eend.

Dat zegt algemeen secretaris Jan Willem de Jong van de Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren (NBPW). De keuze voor de kerstdis wordt volgens De Jong veelal pas na 5 december gemaakt, maar dan wordt het ook dringen bij poeliers, slagers en in supermarkten. Vorig jaar ontstond in de laatste dagen voor kerst zelfs 'een run op wild', zegt de NBPW-secretaris in Elsevier.

De Jong baseert zijn positieve vooruitzichten op een gestage positieve ontwikkeling van de omzet van de sector. Bovendien vermoedt hij dat de economische malaise nog niet in de portemonnee wordt gevoeld. ‘De meeste mensen die in loondienst zijn, hebben gewoon hun inkomen, daar is tot op heden niet al te veel aan veranderd.’ En als mensen al terughoudend zijn in hun uitgaven, dan profiteert de wildbranche juist, denkt De Jong. ‘De verwachting is dat er dan minder buiten de deur wordt gegeten en mensen ervoor kiezen om thuis zelf wild klaar te maken.’ Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepel van de Nederlandse supermarkten, herkent zich in de positieve vooruitzichten. ‘In het algemeen kun je zeggen dat supermarkten altijd een goede kerst tegemoet gaan. De kerstboodschappen zijn altijd goed voor een flinke omzetplus’, zegt een woordvoerder. ‘En wild wordt de afgelopen jaren breed aangeboden in de supermarkt. Het wordt daardoor ook door meer mensen gegeten.’

De laatste jaren heeft de wildsector hard gewerkt aan een beter imago, waarin hardnekkige vooroordelen zijn bestreden. De populariteit van wild wordt onder meer bevorderd door de website wildplaza.com, die nu twee jaar bestaat, zegt De Jong. Op deze site wordt 'open en eerlijke' informatie gegeven over wild. Ook de jacht heeft volgens De Jong een ander imago gekregen. ‘Door beheersjacht wordt verantwoord omgegaan met de natuur en worden omstandigheden gecreëerd waardoor diersoorten in natuurgebieden gezamenlijk kunnen leven.’ Daarnaast bestaan vooroordelen over de smaak van het vlees en de moeilijke bereiding 'nagenoeg' niet meer, meent De Jong.

 

Altijd op de hoogte blijven?