Week Zonder Vlees voor het eerst van start in België

23 oktober 2023
Vandaag lanceert Stichting Nationale Week Zonder Vlees onder leiding van Isabel Boerdam de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België.  België is het eerste land waar de in Nederland populaire campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om naar heel Europa uit te rollen.

De gedragsveranderingscampagne die sinds 2018 actief is in Nederland, waarvan de laatste twee jaar als de ‘Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel’, heeft z’n effect bewezen. Inmiddels kent 61% van Nederland de campagne en tijdens de afgelopen editie deden 2,7 miljoen (17%) Nederlanders mee. Van deze 2,7 miljoen mensen geeft 80% aan blijvend minder vlees te willen eten1. De effecten van de campagne zijn ook direct zichtbaar in de supermarkt, waar tijdens de Week 6,4% minder vlees en 3,6% minder zuivel werd verkocht, en 108,5% meer vleesvervangers2 . Dankzij de bewezen impact van de Week Zonder Vlees besloot de Europese Unie de campagne financieel te steunen in een Europese uitrol, als onderdeel van het grotere LIKE-A-PRO project en de Europese Green Deal.

In België zijn, naast de Europese Unie, in totaal 29 partners verbonden aan de campagne, waaronder de supermarkten Albert Heijn, Carrefour, CRISP en Delhaize, maar ook diverse producenten en organisaties die het onderwerp een warm hart toedragen zoals het CM Gezondheidsfonds en de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten (VBVD). In samenwerking met culinaire pionier Frank Fol van We’re Smart World sloten ook 25 toprestaurants zich aan bij de campagne die deze week het vlees van het menu halen. Naast Frank Fol zijn er nog 10 ambassadeurs verbonden aan de campagne voor de lokale vertegenwoordiging in de Vlaamse en Waalse provincies. Boerdam over de eerste campagne over de grens: “De uitrol naar Europa is uitdagend en weerbarstig, met (eet)cultuurverschillen en taalbarrières, een andere kijk op het onderwerp, een andere fase in de duurzame ontwikkeling, maar deze eerste editie in België geeft mij het vertrouwen dat we klaar zijn voor Europa. De volgende vier landen staan al op de planning, en als ik de benodigde financiering kan vinden gaan we naar heel Europa.”

De campagne in een notendop

Na een aftrap vorige week in het politieke gremium, met een discussietafel georganiseerd door de Club van Rome en de Europese Commissie ter ere van de Week Zonder Vlees, bereikt de campagne deze week heel België. Bezoekers van Albert Heijn, Carrefour en Delhaize worden actief aangemoedigd om deel te nemen en alternatieven te proberen, CRISP introduceert een vegan weekmenu voor het hele gezin in samenwerking met plantaardige pionier Elisabeth van Lierop, HelloFresh lanceert 9 recepten speciaal voor de Week Zonder Vlees, Magioni verleidt met de beste vegetarische pizzarecepten en bij een selectie toprestaurants door heel België kun je deze week genieten van speciale groentemenu’s. Ook organiseert de Week Zonder Vlees op woensdag 25 oktober in samenwerking met ProVeg Mechelen en Stad Mechelen een plantaardige Winter BBQ op de Grote Markt van Mechelen waar maar liefst 300 gratis plantaardige BBQ-maaltijden uitgedeeld zullen worden, gemaakt door The Vegan Butcher. Woon je tot slot op de veemarkt, de koestraat, de slachthuislaan of soortgelijk? Dan moedigt de Week Zonder Vlees je met een knipoog bij het straatnaambordje extra aan om deze week mee te doen.

Op naar Europa

Dit is de eerste editie van de Week Zonder Vlees in België, die vanaf nu jaarlijks in oktober gehouden zal worden. Ondertussen is het team van Stichting Nationale Week Zonder Vlees druk bezig met de opstart in Denemarken en Duitsland, en natuurlijk de Nederlandse Week Zonder Vlees & Zuivel in maart 2024. Boerdam: “Elke dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dit gedachtegoed sluit naadloos aan bij de doelen van de Europese Unie en het klimaatakkoord waar we met z’n allen verantwoordelijk voor zijn. Toch verandert ons eetgedrag veel te langzaam en warmt de aarde razendsnel op. Daarom wil ik heel Europa in deze zeven dagen laten zien en proeven dat vegetarisch eten lekker en gemakkelijk is. Dit is de kleinste duurzame stap die iedereen morgen kan zetten, zónder concessies of investering, met een grote impact op onze wereld van morgen.”

1. Gebaseerd op de onderzoeksresultaten van Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Het onderzoek is tussen 13 en 17 maart 2023 uitgevoerd onder een representatieve steekproef van bijna 1100 Nederlanders van 18 jaar en ouder. 
2. Gebaseerd op het impactonderzoek van Circana over de verkoop van vlees- en zuivelvervangers tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2023 in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?