Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start

5 maart 2024 Redactie Food Nationale Week zonder Vlees en Zuivel
Deze week vindt de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel plaats. Tot en met 10 maart worden Nederlandse consumenten gestimuleerd om minder vlees en zuivel te eten. Veel bedrijven springen hier op in met activiteiten en nieuwe producten.

Dit jaar focust de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel op Gen Z en Gen Alpha in de hoop een nieuwe doelgroep aan te spreken. Dit gebeurt via een gelaagde Tiktok-campagne die in samenwerking met Boomerang FT is opgezet. Deze campagne daagt jongeren uit om samen met hun ouders mee te doen aan de week zonder vlees.

Activiteiten

Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel organiseren producenten, supermarkten en andere organisaties allerlei initiatieven. We zetten er een aantal op een rij:

Supermarkten
Alle grote supermarkten maken vegetarische en plantaardige producten laagdrempelig door verschillende acties en kortingen. Plus start met een pilot waarbij vleesvervangers naast vlees komen te liggen. In een aantal winkels wordt het schap ingedeeld op productsoort in plaats van op vlees soort. Hiermee komen het vegetarische gehakt naast normaal gehakt te liggen. Aldi lanceert het nieuwe huismerk My Vay voor vegetarische en plantaardige zuivel- en vleesvervangers.

Producenten vleesvervangers
Verschillende producenten van vleesvervangers laten zich zien. In Zwolle opent Vivera een Chicken Pop-up store voor hun nieuwe plantaardige chicken pops. Op station Nijmegen, Utrecht, Leiden en Rotterdam deel De Vegetarische Slager vegetarische saucijzenbroodjes uit bij de locaties van kiosk. Redefine Meat plaats een levensgrote omgekeerde koe op verschillende locaties in Utrecht, laat hun  producten proeven en komt met een receptenboek, gemaakt in samenwerking met Ron Blaauw.

Andere voedselproducenten
Ook vanuit de groentehoek zijn er activiteiten. Hak deelt op Utrecht Centraal producten uit te delen zodat elke voorbijganger die avond aan de gang kan met een plantaardig peulvruchten recept. En Bonduelle werkt samen met influencer Lenna Omrani om consumenten te inspireren met plantaardige recepten.

Organisaties
En tot slot andere organisaties. Bijvoorbeeld Amsterdam UMC waar deze week extra aandacht is voor plantaardige voeding. Zo staat er geen vlees en zuivel op het menu. Verschillende restaurants bieden een plantaardig menu aan, zoals een aantal JRE-restaurants.

Partners van Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2024

De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees heeft 52 partners. Dit zijn: Albert Heijn, Aldi, Alpro, Becel, Beyond Meat, Blue Band, Boekoeloekoe, Bonduelle, Boursin, Coop, Cirkle K, De Vegetarische Slager, Dr. Oetker, Elovena, Garden Gourmet, Hak, HelloFresh, iChoc, Ikea, ING, John West, Jumbo, Karma Kebab, Kiosk, Kips, La Place, La Vie, Lidl, Maza, Mora, Oddlygood, Patak's, Picnic, Plus, QuornPro, Schouten Europe, Shell Café, Slooow, Smaakt, Souq, Spar, Stationshuiskamer, Stegeman, Stichting Dier&Recht met de Blij van Zuivelvrij challenge, Tabasco, Tefal, This, Unox, Verstegen Spices & Sauces, Violife, Vivera en Wereld Natuur Fonds (WWF-NL).   

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?