Vleessector 'verliest' consument door schandalen

13 augustus 2012 Tom van der Meer

DOETINCHEM - De aanhoudende berichten over vleesschandalen, zoals recentelijk in Duitsland, doen het imago van de totale branche geen goed. Veel mensen verliezen vertrouwen in de vleessector. Dat blijkt uit de internet-poll op meatandmeal.nl.

DOETINCHEM - De aanhoudende berichten over vleesschandalen, zoals recentelijk in Duitsland, doen het imago van de totale branche geen goed. Veel mensen verliezen vertrouwen in de vleessector. Dat blijkt uit de internet-poll op meatandmeal.nl.

De Stelling in september luidde:

'In Europa wordt nog steeds te veel gesjoemeld met vlees en/of etikettering, terwijl de branche om het hardst roept dat ze de zaken voor elkaar heeft. Ik verlies steeds meer het vertrouwen in de sector'.



De 44 procent die het met die stelling eens was, vermoedt bovendien dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Dertien procent van de stemmers verliest niet direct het vertrouwen maar let wel beter op bij het kopen van vlees.


Toch is er nog 31 procent die de sector blindelings vertrouwt. Zij zien vleesschandalen puur als uitwassen en vinden dat de sector schoon is en zijn zaken wel degelijk goed voor elkaar heeft.

De overige 13 procent neemt de recente vleesschandalen nogal luchtig op en zegt 'dat overal wel eens wat gebeurt'.


Coen Gelinck, persvoorlichter van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) noemt het vervelend dat de indruk bestaat dat er in Nederland gesjoemeld wordt. 'Het merendeel van de bedrijven in de vleessector werkt correct. Alleen de overtredingen krijgen aandacht. Dat geeft dus een vertekend beeld.'


Lees het volledige verhaal in de nieuwste editie van Meat & Meal (oktober 2007).

Gratis proefnummer Meat & Meal


Onze nieuwe stelling luidt:

Door vette happen duurder te maken, kiezen consumenten sneller voor gezonder voedsel. Stem mee!

Altijd op de hoogte blijven?