Vlees uitloopkalkoenen nicheproduct

13 augustus 2012 Edwin Rensen Archief Vleesmagazine

DOETINCHEM - Vlees van kalkoenen in een outdoor-systeem met overdekte uitloop blijft een nicheproduct.

DOETINCHEM - Vlees van kalkoenen in een outdoor-systeem met overdekte uitloop blijft een nicheproduct.

Duitse afnemers betalen niet extra voor dit vlees ten opzichte van producten van kalkoenen uit gangbare systemen zonder uitloop. Dat bleek op een vergadering van de afdeling kalkoenenhouders van de Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders en de afzetorganisatie Bevordering Afzet Vleeskalkoenen (BAV).

Duitse supermarkten

Verreweg het meeste vlees van Nederlandse kalkoenen komt in Duitse supermarkten terecht. Die dieren worden allemaal in Duitsland geslacht, omdat er in Nederland geen kalkoenenslachterij meer is. Duitse consumenten eten 6,6 kilo kalkoenenvlees per hoofd per jaar, terwijl die consumptie in Nederland op 1,2 kilo per jaar ligt. 'In Nederland is de supermarktketen Jumbo geïnteresseerd in de afzet van vlees van kalkoenen uit een oudoor-systeem onder de naam Jumbo Bewust', zegt kalkoenenbroeder Henk Coolen. De afzet van kalkoenenvlees in Nederlandse winkels van Albert Heijn bedraagt volgens hem 5.000 kilo per week.

Lees ook:
Duitsers eten wéér meer kip en kalkoen (12 november 2009)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Meer berichten over kalkoenvlees 

Altijd op de hoogte blijven?