Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

biologisch keurmerk

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België. 

‘De mooiste boodschap is bio’ stimuleert consumenten om vaker voor biologisch te kiezen door middel van nudging in de supermarkt. Dit zijn subtiele aanpassingen in de online en fysieke winkelomgeving zoals informatie, kleuren, stickers en looproutes in de supermarkt, waardoor consumenten onbewust gestimuleerd worden om voor biologisch te kiezen. Supermarkten zijn van groot belang voor de verkoop van biologische producten. Volgens GfK waren supermarkten het afgelopen jaar goed voor 76,4 procent van de totale biologische omzet.

Prijs biologisch

Prijs blijft een grote barrière om vaker biologisch te kopen. 69 procent van de consumenten geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Uit onderzoek van blijkt uit onderzoek van het Future of Food Institute bleek al eerder dat consumenten na uitleg over wat biologisch is, meer bereid zijn om een meerprijs voor biologische producten te betalen.

Michaël Wilde, directeur Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding en initiatiefnemer van de campagne in Nederland: “Als burger zegt de overgrote meerderheid biologisch te willen kopen, maar zodra we door het winkelpoortje lopen, veranderen we in een consument en letten we vooral op de prijs. Er is sprake van een gat tussen intentie en gedrag, ook wel de ‘intention behaviour gap’ genoemd, en daar willen we consumenten bij helpen.”

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief

Campagne

De campagne bestaat uit bewustwording en uit nudgingacties in de supermarkt. De bewustwordingscampagne moet de herkenbaarheid en vertrouwen in het Europese biologische keurmerk vergroten, de nudgingcampagne in online en fysieke supermarkten geeft consumenten onbewust een duwtje in de rug te om vaker biologisch te kopen. De twee elementen zijn nauw met elkaar verbonden, omdat onderzoek aantoont dat vertrouwen in het Europese biologische logo leidt tot een hogere biologische consumptie.

Wilde: “Retail speelt een enorme rol als het gaat om de transitie naar een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem, om die reden zouden zoeken we  graag de samenwerking met retailpartners op. Diverse retail partijen hebben al kenbaar gemaakt zich te willen verbinden aan de campagne. Komende maand vinden er gesprekken plaats om de mogelijkheden verder uit te werken voor categoriegerichte nudges op onder andere zuivel, AGF, ontbijtgranen."

Biologische boeren

De campagne is gericht op het stimuleren van de vraagzijde, zodat biologische boeren meer zeker zijn van afzet. Bionext benadrukt het belang van evenwichtige groei van zowel vraag- als aanbodzijde. De Europese commissie heeft de ambitie van een biologisch landbouwareaal van 25 procent in 2030. Een enorme uitdaging in Nederland, gezien het huidige biologisch areaal aandeel van 4,6 procent.

Dossiers
Lees ook
De Groene Weg start met Nederlandse biologische rundvleesketen

De Groene Weg start met Nederlandse biologische rundvleesketen

Met het tekenen van een contract voor onbepaalde tijd met biologische melkveehouder Erik van der Velde en biologische vleesveehouder Gert-Jan Stoeten, is De Groene Weg vandaag officieel gestart met de opbouw van een keten van Nederlands biologisch rundvlees.

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.