Standhouders tonen volop noviteiten tijdens VAS 2016 (deel 2)

12 oktober 2016 Wendy Noordzij

De vleesbranche is volop in beweging. Vleesmagazine-verslaggever Wendy Noordzij zag op maandag 10 en dinsdag 11 oktober een groot aantal noviteiten op de VAS 2016. Deel 2 van een overzicht van de nieuwe producten die in het Food Center in Amsterdam werden gepresenteerd.

De beursvloer van de VAS 2016 is volledig uitverkocht. Met meer dan 1700 verhuurde vierkante meters en ruim negentig deelnemers heeft de organisatie een nieuw record gevestigd. De VAS 2016 heeft met ‘Weg met de eenheidsworst!’ volgens de organisatie ‘een duidelijk thema’. Met dit thema richt de beurs zich niet alleen op kleinschaligheid en duurzaamheid, maar ook ambacht en specialisme. De noviteiten:

Bens Versspecialiteiten

Bens Versspecialiteiten laat op de stand zien hoe gemakkelijk het is om via intranet eigen posters, flyers et cetera te maken. Daarbij hebben slagers de keuze uit meer dan zestig verschillende templates. Inmiddels wordt hier door 160 ondernemers gebruik van gemaakt.

XTi: nieuwste generatie computerweegschalen Avery Berkel

WEDA toont de nieuwste generatie computerweegschalen van Avery Berkel: de XTi-serie. Dit is een ultieme alles-in-één weegoplossing voor slagers. Dankzij de opvallende display, waarop slagers onder meer eigen productfoto’s kunnen weergeven, wordt iedere interactie met de klant optimaal benut. Standaard bevat het weegsysteem twee printers voor een bon en een etiket, maar er kan een derde printer worden aangesloten voor het printen van de wat grotere etiketten met bijvoorbeeld ingrediënten of een recept.

Een andere noviteit is de controleweegschaal WiPower met een draadloze accu. Daardoor is de machine niet alleen overal te gebruiken, maar ook overal op te laden. De weegschaal is ideaal voor gebruik in vochtige ruimtes. Bovendien behoort het gevaar om met natte handen de stekker in het stopcontact te doen tot het verleden!

Heyde Hoeve introduceert Originals

Tijdens de VAS heeft Heyde Hoeve haar Originals gepresenteerd. Originals zijn originele recepten die beschikbaar worden gesteld aan slagers die het vlees van de Heyde Hoeve afnemen. Iedere maand verschijnt een nieuw recept, dat met ondersteunende receptenkaarten voor op de toonbank wordt geleverd. Ander opvallend item van Heyde Hoeve op de beurs waren de baconbonbons met een crispy bite.

Topseal presenteert de Italian Pack

Topseal presenteert de Italian Pack. Deze machine is compact, klein en eenvoudig. Heel geschikt voor het verpakken van maaltijden. ‘Normaal zijn de maaltijden in rekfolie drie dagen houdbaar en door ze met deze topsealmachine te verpakken zijn ze ruim een week houdbaar. Daardoor kunnen slagers één keer in de week maaltijden maken en toch de hele week voorraad hebben.’ De machines zijn leverbaar in diverse modellen van klein tot groot.

EPOS vraagt ongezouten mening

EPOS zet zich in voor zoutreductie. Op de stand worden VAS-bezoekers aangemoedigd om hun ‘ongezouten mening’ te geven. Alle belangstellenden konden twee gerechten proeven, waarvan één was bereid met reguliere kruiden en het andere met kruiden met minder zout. Wie het verschil kon aangeven, kreeg een marinade cadeau. Inmiddels bevatten zo’n 25 tot 30 EPOS-producten 30 procent minder zout en daar zullen de komende tijd nog meer soorten bijkomen. Volgens EPOS is de zoutreductie een goed middel voor de slager om zich te onderscheiden. ‘Hiermee kunnen ze hun voortrekkersrol vasthouden. Met hét grote voordeel dat ze klanten persoonlijk op de hoogte kunnen stellen van het gebruik van minder zout mét behoud van alle smaak.’

KMI toont koeltoonbank van Otterdijk

KMI Apeldoorn laat tijdens de VAS haar nieuwste koeltoonbank zien met staande glasopbouw. De toonbank is bestemd voor Marcel Otterdijk, die binnenkort zijn nieuwe winkel opent in Rosmalen

Elektronische schaplabels Digi

Digi sm 5500 de nieuwe generatie Touch Screen Weegschalen gebaseerd op PC – Technologie, die draadloos gekoppeld kan worden aan elektronische schaplabels. Géén foutieve prijzen meer, dynamische prijs strategieën, realtime product informatie, snelle prijs acties, meerdere prijswijzigingen per dag, promoties en Happy Hour behoren allemaal tot de mogelijkheden.

Onderscheiden met 360-gradenfoto’s Bon Vivant In-Site

Bon Vivant In-Site maakt tijdens de VAS reclame voor het maken van 360 graden filmpjes, die vervolgens op de eigen website van de slager en op Google Maps gezet kunnen worden. ‘Een filmpje op de website biedt absoluut meerwaarde’, zegt Rozemarijn Bos. ‘Zo kunnen websitebezoekers alvast een hele goede indruk van de winkel krijgen. Doordat de filmpjes relatief nieuw zijn, is het een mooi middel om je als slager te onderscheiden.’

Live Pictures: unieke winkeldecoratie Van Erkel

Van Erkel Presentatie en Decoratie liet bezoekers van de VAS kennis maken met Live Pictures. Schilderijen met een zijde beplanting. Allerlei thema’s zijn mogelijk en doordat er met magneetstrip wordt gewerkt, kan het schilderij snel en gemakkelijk aan een nieuw thema worden aangepast.

ID luminaire serie van Bäro

Bäro toont de nieuwe ID luminaire serie, die in diverse armaturen (zoals pendel en inbouw) geleverd kan worden. Klanten hebben keuze uit verschillende led-kleuren. Voor ieder product is er de juiste verlichting.

Koops toont koeltoonbank

Koeltechnisch Buro Midden Nederland is al veertig jaar een gevestigde naam in de koeltechniekbranche. Sinds 2013 brengt het bedrijf onder de naam Koops ook koeltoonbanken op de markt, waarvan er één tijdens de VAS werd gedemonstreerd.

Peter Konijn staat voor 100 procent Hollands varkensvlees

Peter Konijn, groothandel in varkensvlees, staat voor no-nonsense, eerlijk en 100 procent Nederlands varkensvlees. Het bedrijf is wars van alle keurmerken, maar vindt het wél heel belangrijk dat al het vlees op een eerlijke manier wordt geproduceerd. Daarom heeft de familie Konijn elf jaar geleden voor het duurzame vlees van Beemsterlant’s Varken gekozen en daar is een hele goede samenwerking uit voortgekomen. Het vlees komt van speciaal geselecteerde boerderijen waar extra aandacht wordt besteed aan het dierwelzijn en het milieu. De veiligheid en versheid zijn gegarandeerd.

Contact Cook met teflonband van HiTec

Hoewel HiTec zich eigenlijk op de industrie richt, heeft het bedrijf toch besloten een stand te huren op de VAS. Dat bleek een juiste keuze, aangezien diverse industriële klanten de weg naar de beurs wisten te vinden. Op de stand werd de Contact Cook gepresenteerd. Het meest bijzondere aan de machine is dat er gebruik wordt gemaakt van een teflonband. Daardoor hoeft er voor het garen geen extra olie of vet toegevoegd te worden; de producten worden in hun eigen vet gegaard. De Contact Cook is heel geschikt voor het garen van hamburgers, vegaburgers, filets en toast.

Authentieke lamspastrami van Postma Vleeswaren

Vol trots laat men op de stand van Postma Vleeswaren de lamspastrami proeven. ‘De goede kwaliteit lamsvlees en de zelf samengestelde pastramikruiden geven het product een authentieke smaak’, verklaart Ben van den Berg. De pastrami is volgens hem zeer geschikt om rond de feestdagen te verkopen. Een ander product dat op de stand in het zonnetje wordt gezet, is de vorig jaar gepresenteerde kipham, die zeer geschikt is op een broodje gezond, in tortilla’s of in een salade. ‘De ham is gemaakt van 100 procent kipfilet. Dat zie je niet alleen; dat proef je ook’, aldus Van den Berg.

Tante Door werkt met Coccidiostatica-vrij voer

Tante Door, een product van Veldhoven Kipproducten, heeft een primeur: sinds 1 oktober krijgen de Tante Door kippen voer zonder coccidiostatica. Ccoccidiostatica wordt gebruikt om coccidiose, een wereldwijd veelvoorkomende pluimveeziekte, tegen te gaan. De oorzaak van de ziekte is de eencellige darmparasiet Eimeria, waarvan zeven varianten bekend zijn. Veel van de verschillende coccidiose-soorten zijn in principe altijd op het bedrijf aanwezig en 99 procent van alle kippen krijgt dan ook een coccidiose infectie. Er zijn aanwijzingen dat het gebruik van coccidiostatica kan leiden tot een resistentie tegen bepaalde antibiotica die door de mens gebruikt worden. Verschillende landen werken daarom aan vermindering of zelfs het compleet verbieden van het gebruik van coccidiostatica in het pluimveevoer. Tante Door is het eerste bedrijf in Nederland dat geen coccidiostatica meer gebruikt. In plaats daarvan wil Tante Door met natuurlijke producten coccidiose tegengaan. Daarom is voor TriOlus gekozen. Het gebruik van TriOlus zorgt voor een stimulatie van goede darmbacteriën, bescherming van de darm, ondersteuning van het immuunsysteem en preventie van darmstoornissen. Op deze manier draagt Tante Door bij aan het verminderen van het risico van resistentie tegen antibiotica.

Pulled meat shredder van De Jager

De Jager heeft op de VAS de pulled meat shredder geïntroduceerd. Dit is een efficiënte machine voor het snel ‘pullen’ van grote hoeveelheden gekookt vlees, zoals varkensvlees, rundvlees en kip.

Bizerba levert totale ontzorging met Retail Total Concept

Wachtrijen managen in winkels, schapkaartjes elektronisch voorzien van actuele prijzen en software-oplossingen en apps die helpen de bedrijfsvoering te verbeteren. Daar speelt Bizerba met haar nieuwe Total Retail Concept op in, zegt Dennis van Tol. ‘Het grote voordeel van onze oplossingen voor onder meer het snijden, verwerken, wegen, afrekenen, controleren, orderpicken en etiketteren, is dat ze allemaal koppelbaar zijn. Zo kan het afrekenbedrag niet alleen gekoppeld worden aan de pinautomaat, maar ook aan ons nieuwe Cash Management Systeem, waarbij medewerkers niet meer met het geld in contact komen.’

Van Tol vervolgt: ‘Iedere winkel is uniek. Afhankelijk van de specifieke situatie wordt het Total Retail Concept modulair samengesteld om tot de meest efficiënte oplossing te komen.’ Winkeliers zijn er volgens hem bij gebaat dat klanten snel en goed geholpen kunnen worden. ‘Wachtrijen en bestellingen moeten goed georganiseerd en afgehandeld worden. Dat kan alleen met behulp van betrouwbare apparatuur en innovatieve oplossingen, die voldoen aan de laatste veiligheids- en hygiëne voorschriften.’ Een leuke eyecatcher op de stand is de Las Vegas Retail App, die de interactie met de klant stimuleert. ‘Hoe leuk is het om een spelletje met de klant te spelen, waarbij je zelf kunt instellen wanneer een bepaalde prijs gaat vallen.’

Multifunctionele rookkast Bastra Smart 500

Mess Nederland biedt een uitgebreid assortiment apparatuur van de merken Weber, Bastra, Gaser en ABM voor ontzwoerden, ontvliezen, slicen, snijden, vormen, paneren, roken, koken en rijpen. Eén van de noviteiten is de Bastra Smart 500. Dit is een speciale rookkast, die gebruikt kan worden voor zowel roken, als koken en braden. Doordat er geen rookkastafvoer nodig is, kan het apparaat in de winkel worden geplaatst om de sfeerbeleving te verhogen. Het multifunctionele apparaat is in diverse kleuren leverbaar. Naast vleesproducten is de rookkast ook zeer geschikt voor bijvoorbeeld het roken van zalm en forel.

ReflexSystems speelt in op tracking en tracing

Om invulling te geven aan de tracking- en tracing eisen is het Reflex 3000-systeem voorzien van een speciale module. Ook voor eenvoudig orders ingeven, recepturen beheren en prijskaartjes printen zijn oplossingen bedacht die aansluiten bij de praktijk.

Bestellingen digitaliseren met FAK

FAK Nederland biedt functionele automatisering zodat slagers efficiënter en sneller kunnen werken. De processen in de winkel worden door de medewerkers van FAK in kaart gebracht en vertaalt naar de techniek. Het systeem is uitermate geschikt om onder meer bestellingen te digitaliseren.

Bijzonder paneer en zonnebloemeiwit Hoogpak

Hoogpak verkoopt glutenvrije, biologische paneer, dat naast alle goede eigenschappen ook nog eens lekker en krokant is. Andere noviteit is Heliaflor zonnebloemeiwit waarmee worst op een natuurlijke manier gebonden kan worden. Het eiwit is e-nummervrij. Deze natuurlijke vocht- en vetbinder is zeer geschikt voor hamburgers, gehaktballen en braadworsten. Het product zorgt voor een sappig eindresultaat met een heerlijke smaal en een goede bite.

Acht feestsmaken van Semois

Semois laat acht verschillende feestsmaken zien op het gebied van wildpatés, die zich perfect lenen voor de Kerstperiode. Het gaat om Everzwijnpaté met veenbessen, Fazantenpaté met pistaches, Reepaté met amandelen, Eendenpaté met mandarijntjes, Patrijspaté met appelen, Kwartelpaté met vijgen, Mousse van Canard met Sauterne en Haaspaté met walnoten en whisky.

‘Verkoop van bier kans voor slager’

Albert Meijer van het biermerk Angelo Poretti adviseert slagers eens na te denken over de verkoop van flesjes bier in de slagerij. Volgens hem combineren bier en vlees uitstekend met elkaar. Naast de verkoop van losse flesjes zouden ondernemers ook pakketten kunnen aanbieden met diverse worstsoorten en bier, zo adviseert hij. Het Italiaanse Angelo Poretti bier is volgens hem heel geschikt. Zoals bijvoorbeeld Angelo Poretti 4, een aangenaam biertje met een gematigd bittertje en licht zoete smaak van fruit en Angelo Poretti 5, een bockbiertje met karakter dankzij de selectie van vijf hop soorten. Het bier is verkrijgbaar bij Foodimpuls.

Altijd op de hoogte blijven?