'Slimme' streepjescode herkent bedorven vlees

attachment-001_food-image-VLS11111I01

KINGSTON – Wetenschappers hebben een vleesverpakking uitgevonden waarvan de streepjescode onleesbaar wordt als het vlees niet goed meer is.

KINGSTON – Wetenschappers hebben een vleesverpakking uitgevonden waarvan de streepjescode onleesbaar wordt als het vlees niet goed meer is.

Onderzoekers van de universiteit van Rhode Island (URI) en het bedrijf SIRA Technologies ontwikkelden het systeem dat werkt met een speciale inktsoort, meldt het Agrarisch Dagblad vandaag. De inkt herkent de aanwezigheid van bepaalde stoffen in het vlees en kleurt rood als het product niet goed meer is. Hierdoor wordt de streepjescode niet meer gescand.

Onderzoeker Brett Lucht heeft hoge verwachtingen. ‘De verpakking voorkomt duizenden besmettingen.’ De streepjescode kost 4 cent extra. Lucht verwacht dat de universiteit er veel mee kan verdienen. ‘Als maar 10 procent van het vlees en de melk wereldwijd deze code heeft, brengt dat duizenden euro’s op.’

 

Lees ook
Decemberaanbod gebruikte MULTIVAC-machines

Decemberaanbod gebruikte MULTIVAC-machines

Heeft u op zeer korte termijn een traysealer, dieptrekker of portioneermachine nodig? Geen tijd om maanden te wachten op levering? MULTIVAC kan snel schakelen en biedt naast splinternieuwe verpakkings- en verwerkingsmachines ook gebruikte machines uit voorraad te koop en te huur aan.

Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging Innovations is terug: 17 en 18 november 2021 stond Taets in Zaandam in het teken van (consumenten)verpakkingen. Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Marcom en Content bij Easyfairs: “We hebben als organisatie echt enorm genoten bij het zien van de gesprekken die onze exposanten, partners en bezoekers met elkaar hadden. Daarnaast waren wij...

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?