Slagers promoten geitenvlees

13 augustus 2012 Edwin Rensen

DOETINCHEM - Slagers, geitenhouders, restauranthouders en onderzoekers werken samen aan verdere professionalisering van de afzet van biologisch geitenvlees.

DOETINCHEM - Slagers, geitenhouders, restauranthouders en onderzoekers werken samen aan verdere professionalisering van de afzet van biologisch geitenvlees.

Met de lancering van de website www.geitenvlees.com op 1 juni is het aanbod van biologisch geitenvlees in Nederland voor het eerst overzichtelijk in beeld gebracht, meldt AgriHolland. Om het voor de consument aantrekkelijker te maken zijn ook recepten toegevoegd.  Nederland telt zo’n 17.000 biologische melkgeiten.

Praktijknetwerk

Het is nog pionieren om de markt voor biologisch geitenvlees te bedienen. Daarom is er een praktijknetwerk gestart om gezamenlijk een aantal zaken op te pakken. Hierin werken slagers, geitenhouders, restauranthouders en onderzoekers samen aan professionalisering van de afzet van biologisch geitenvlees. Vanaf de start van het netwerk in januari 2009 zijn er verschillende proeverijen, kookworkshops en studiebijeenkomsten georganiseerd.

De bereiding en afzet vraagt om veel kennis van het vlees. Er is onderscheid te maken tussen Capretto (8 tot circa 10 weken oud), Chevon (5 -7 maanden) en CapraSelect (ouder dan 7 maanden). De eigenschappen van de drie vleessoorten en bijbehorende kostprijs, vragen elk om een eigen aanpak en afzetkanaal.

Op de website zijn verkooppunten van het vlees terug te vinden. Ook staat er achtergrondinformatie over het biologische geitenvlees.

Altijd op de hoogte blijven?