Prijsexperiment bioproducten van start

Foto: Jan Willem SchoutenDEN HAAG - Deze week start het prijsexperiment biologische producten. In tien gemeenten zijn in de supermarkten verschillende biologische producten in prijs verlaagd.

De biologische aardappelen, champignons, melk, eieren rijst, muesli, rundergehakt en varkensvlees zijn in de supermarkten vier maanden lager in prijs dan normaal. In de verschillende gemeenten gelden verschillende kortingen. Op die manier wordt duidelijk in hoeverre de prijs bepaalt of consumenten bereid zijn om biologische producten te kopen.

Het prijsexperiment vindt plaats bij de supermarkten in de gemeenten Berkel-Enschot, Brielle, Coevorden, 's-Heerenberg, Houten, Huissen, Maassluis, Uden, Uithuizen en Zaltbommel. Deze gemeenten zijn gekozen omdat spreiding over het land noodzakelijk is voor een representatief beeld.

Het praktijkonderzoek is onderdeel van het Tweede Convenant Marktontwikkeling Biologische Landbouw. De convenantpartijen streven naar 5 procent marktaandeel biologisch in de consumentenbestedingen aan voeding in 2007. Om te weten wat de invloed van de prijs is in het bereiken van deze doelstelling, is inzicht nodig in onderliggende motieven van consumenten om al dan niet biologische producten te kopen.

Lees ook:

Prijzenslag biologisch op komst

Lees ook
Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group start met het merk The Veggie Lovers voor hun biologische vleesvervangende producten. Tijdens Biofach van 26 tot 29 juli worden de vernieuwde producten van Future Food Group onder het merk geïntroduceerd.

Hanenvlees in assortiment Odin

Hanenvlees in assortiment Odin

De biologische foodcoop Odin neemt hanenvlees op in het online assortiment. In juli start de campagne ‘Denk ook aan mij bij het kopen van een ei’. Odin wil zo bijdragen aan bewustwording rond het thema ‘hanen’, bijdragen aan een transparantere pluimveeketen en een markt voor hanenvlees creëren.

Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion blikt terug op succesvolle editie PLMA

Vion Food Group was een van de exposanten tijdens PLMA 2022, de private label vakbeurs georganiseerd door de Private Label Manufacturers Association. Duurzaamheid, gezondheid, convenience en creativiteit voerden de boventoon.