POV zoekt half miljoen voor PR

23 maart 2015 Eric Schuurman

Varkenshouders van de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) doen een oproep aan collega's en leveranciers om een vrijwillige donatie te storten voor de Communicatie en PR in 2015. Dat wordt crowdfunding genoemd. Het geld wordt gebruikt om het imago van de varkenshouderij een lift te geven.

De varkenshouders volgen hiermee het voorbeeld van POV-voorzitter Ingrid Jansen, die eind januari een persoonlijke brief stuurde aan alle POV-leden, met het verzoek een vrijwillige donatie te doen voor Communicatie en PR. In totaal is 500.000 euro nodig om alle Communicatie- en PR-projecten te kunnen blijven financieren. Dat is 100 euro per varkenshouder.

Varkenshouders en POV-leden Aad van Leeuwen, Sabine Grobbink en Johnny Hogenkamp doneerden al en roepen al hun collega's op hetzelfde te doen.

Van Leeuwen vindt Communicatie en PR belangrijk om herkend én erkend te worden. 'Als we als varkenshouderij geen PR en Communicatie bedrijven, heb je geen draagvlak in de maatschappij en dat is nou nét wat we wel nodig hebben, óók naar de politiek toe.'

Ons Boerenerf

Eind 2014 startte de familie Van Leeuwen met het concept 'Ons Boerenerf'. Door middel van een showroom stellen zij het bedrijf open voor boeren en burgers. 'De varkenssector is te lang in een hoekje gaan schuilen, om daar stilletjes te klagen dat de milieu- en dierenclubs er geen verstand van hebben. Dat is deels onze eigen schuld, maar wat PR betreft kunnen we nog veel van hen leren.'

Sabine Grobbink, die schoolklassen ontvangt en actief over haar bedrijf en vanuit de stal Twittert, is het daarmee eens: 'Mensen hebben vaak geen idee van de varkenshouderij. Alleen de negatieve verhalen kennen ze uit de media. Met een eerlijk beeld en verhaal zijn ze vaak aangenaam verrast.'

Altijd op de hoogte blijven?