Nederlanders fotograferen massaal restaurantvoedsel

10 juli 2014 Eric Schuurman

84 Procent van de Nederlanders die wel eens uit eten gaat, maakt foto's van gerechten in restaurants. Vooral voor social media, maar ook voor zichzelf. Dat blijkt uit onderzoek van de culinaire website Culy.nl.

Ongeveer 4 op de 10 restaurantgangers (39 procent) maakt regelmatig foodfoto's, 35 procent maakt af en toe kiekjes. 1 op de 10 maakt altijd en overal foto's van eten.

Deze culinaire foto's worden massaal gedeeld op social media (door 61 procent), maar blijken ook bedoeld voor zichzelf, om later terug te kijken (63 procent doet dit). 13 procent fotografeert voor een eigen blog.

De smartphone blijkt uiteraard het favoriete apparaat om foto's in restaurants te nemen (84 procent), maar sommigen nemen ook een camera (15 procent) mee uit eten.

Bijna de helft van de ondervraagden gooit een filter, bijvoorbeeld via Instagram, om de foto op te leuken. Bijna een kwart bewerkt de foto's graag nog meer, ofwel met een fotobewerkings-app (17 procent), ofwel later thuis op de computer (7 procent). 30 procent bewerkt de foto's nooit.

Sommige chefs en restauranteigenaren willen het fotograferen in hun zaak verbieden, omdat het andere gasten zou storen of omdat ze geen foto's van de gerechten op internet willen zien.

Er zijn ook restaurateurs, voornamelijk in het buitenland, die juist inhaken op deze trend. Zij belonen gasten voor de foodfoto's die zij maken, bijvoorbeeld met een gratis diner, drankje of andere prijs.

De ondervraagden, representatief voor culinair minnend Nederland, gaan regelmatig uit eten. Ruim een kwart gaat een paar keer per maand uit eten, 41 procent doet dit ongeveer eens per maand. Bijna één op de tien bezoekt elke week een restaurant, en een kleine groep foodies (4 procent) eet zelfs een paar keer per week buitenshuis.

Altijd op de hoogte blijven?