Nederland smult vaker van Parmaham

13 augustus 2012 redactie

Parmaham verkoopt goed in NederlandAMSTERDAM – Nederlanders kiezen steeds vaker voor een luxeproduct als Parmaham. De afzet van Parmaham steeg in Nederland vorig jaar met 20,7 procent.

Dat meldt het Consorzio Del Prosciutto di Parma. De totale export van Parmaham vanuit Italië is vorig jaar met 8,2 procent gestegen.

Meer dan 1,8 miljoen hammen, oftewel meer dan 11 miljoen kilo, bereikten in 2005 de tafels van de buitenlandse consument. Parmaham is hiermee een van de meest succesrijke Italiaanse exportproducten in de levensmiddelensector. De stijging betreft zowel de traditionele ham als het voorverpakt en -gesneden product.

De verkopen zijn in Nederland de afgelopen jaren meer dan verdubbeld. De controles in Nederland op de juiste etikettering van het product hebben hier voor een belangrijk gedeelte aan bijgedragen. Een belangrijk gedeelte van de stijging van de verkopen in Nederland komt voor rekening van de groeiende consumptie van voorverpakte en voorgesneden Parmaham.

Buiten Europa betreft de stijging vooral de traditionele ham, vacuüm verpakt zonder been, terwijl binnen Europa de stijging met name het voorverpakt en - gesneden product betreft. Ook de Japanse markt en de VS kenden met 18 en 19% stijging hoge groeicijfers. Opmerkelijk is de sterk toenemende belangstelling voor het product vanuit Oost Europa. Het totale volume dat daar wordt afgezet is echter nog relatief gering.

Italië blijft met een afzet aandeel van 8 miljoen hammen de belangrijkste afzetmarkt, gevolgd door Frankrijk met 420.000 verkochte hammen en Duitsland met 320.000. Nederland blijft ondanks de sterke stijging met circa 42.000 hammen een relatief kleine markt.

Altijd op de hoogte blijven?