Natuur & Milieu verkoopt koeien via Goede Boer

2 juli 2014 Eric Schuurman Sijas Akkerman: 'Vraag naar duurzaam en biologisch steeds groter.' Foto: Herbert Wiggerman.

Consumenten die duurzaam willen eten, en boeren die duurzaam produceren. Natuur & Milieu brengt ze sinds vandaag bij elkaar. Remeker kaas, Rondeeleieren of Koop een Koe, je vindt het allemaal op Goedeboer.nl. De vandaag gelanceerde website sluit aan bij de groeiende groep consumenten én boeren die kiezen voor duurzaam.

'De doorzettende schaalvergroting in de intensieve landbouw staat haaks op de consumententrend om meer duurzaam voedsel te kopen', zegt Sijas Akkerman, hoofd voedsel bij Natuur & Milieu. 'Het gat tussen consumenten en de gangbare landbouw wordt steeds groter.'

In 2013 stegen de totale consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel van 2,22 naar 2,46 miljard euro, een stijging van 10,8 procent (bron: Monitor Duurzaam Voedsel 2013, Ministerie van Economische Zaken).

Akkerman: 'Gelukkig komen er steeds meer boeren die luisteren naar de duurzame markt en overgaan op duurzaam en diervriendelijk produceren. Deze boeren zetten wij met Goede Boer in het zonnetje.' In de komende weken presenteren nieuwe boeren hun producten op deze digitale marktplaats.'

Boeren moeten aan wettelijke verplichtingen voldoen, maar de goede boer doet een stap extra. Natuur & Milieu brengt op basis van een eigen beoordelingsmethodiek boeren in beeld die nadrukkelijk kiezen voor kwaliteit, en produceren met respect voor dieren en de omgeving. Bij de beoordeling is gekeken naar onder andere gezondheid van mens en dier, veevoer, klimaat en energie en een eerlijke prijs.

Het marktaandeel van duurzaam voedsel is in 2013 gegroeid van 5,5 naar 6,1 procent. Onder duurzame voeding wordt voeding verstaan die zich op één of meerdere duurzaamheidsaspecten onderscheidt van wat de wet eist, zoals dierenwelzijn, fair trade of milieuvriendelijkheid.

Altijd op de hoogte blijven?