Ikea stapt over op varkensvlees met twee sterren Beter Leven

attachment-001_rb-image-1612746

De Zweedse woninginrichtingsketen Ikea stapt in Nederland in haar restaurants over op varkensvlees met twee sterren van het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming. Nog vóór het eind van dit jaar moet de omschakeling geheel zijn voltooid.

De varkens voor het vlees dat twee sterren van de Dierenbescherming krijgt, beschikken over meer ruimte, stro in de hokken, uitloop en de staarten worden niet gecoupeerd. Voor het eind van het jaar wil Ikea in Nederland geheel zijn overgestapt op dit vlees. Ook het rundvlees dat Ikea serveert, voldoet aan de eisen voor twee sterren van het kenmerk van de Dierenbescherming.

Zo duurzaam mogelijk

Ikea voert naar eigen zeggen wereldwijd een beleid dat erop is gericht zo duurzaam mogelijke vleesproducten aan de klanten voor te zetten. De beschikbaarheid van vlees dat aan de strenge eisen van Ikea voldoet, verschilt echter van land tot land. De Zweedse keten streeft ernaar om per augustus 2016 minimumeisen voor varkensvlees te kunnen laten gelden die vergelijkbaar zijn met het Nederlandse twee sterren Beter Leven-eknmerk. De nieuwe eisen voor varkensvlees gelden zowel voor de publieksrestaurants, als voor de personeelsrestaurants van het concern.

Diervriendelijk

Ikea is al langer bezig met de ombouw van het assortiment naar meer diervriendelijke producten. De eisen voor pluimvee zijn al eerder opgeschroefd. Ikea gebruikt eieren van kippen met vrije uitloop.

Lees ook
5% minder varkensvlees verwerkt in eerste half jaar van 2022

5% minder varkensvlees verwerkt in eerste half jaar van 2022

Nederlandse slachterijen hebben in de eerste 23 weken van 2022 minder varkensvlees verwerkt, meldt Varkens.nl. 5 procent minder varkens werden geslacht in vergelijking met dezelfde periode in 2021.

Dierenbescherming start campagne voor diervriendelijker vlees op de barbecue

Dierenbescherming start campagne voor diervriendelijker vlees op de barbecue

Met de start van het bbq-seizoen liet de Dierenbescherming onderzoek doen naar het bbq-eetpatroon van consumenten. Consumenten blijken dan meer vlees te eten dan normaal en letten bij de aankoop niet altijd op dierenwelzijn. Daarom start de Dierenbescherming een campagne.

Vurig genieten!

Vurig genieten!

We zijn inmiddels wel gewend aan de BBQ 2.0. Kleinere hapjes en liflafjes blijven in trek, maar ook mooie grote stukken vlees winnen aan populariteit. Veel consumenten kiezen voor vleesproducten van uitstekende kwaliteit – en die kan de slager als geen ander leveren.