Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Allergenen_NBOV_BIB 2-2021

Veel ambachtelijke, retail en horecabedrijven informeren klanten niet goed over de allergenen in voedsel. Dat concludeert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op basis van de inspecties van ruim 5.000 bedrijven in 2021.

In 2021 inspecteerde NVWA 1.910 ambachtelijke bedrijven zoals de bakker, ijssalon en slager . 977 bedrijven (51 procent) voldeden niet aan de regels. Binnen de retail ging het om 191 (41%) van de 471 bedrijven en binnen de horeca om 2.088 (65%) van de 3196 bedrijven. In totaal legde de NVWA 3.990 maatregelen op waarvan 3.399 schriftelijke waarschuwingen en 591 boetes van 525 euro.

Toezicht NVWA

Allergeneninformatie is, naast het toezicht op onder andere hygiëne en plaagdierbestrijding, een vast onderdeel van de NVWA-inspecties. Ondernemers zijn wettelijk verplicht om bepaalde allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Omdat veel ondernemers hier niet aan voldoen ziet de NVWA ook dit jaar actief toe op allergeneninformatie bij bedrijven en stimuleert ondernemers om zich aan deze regels te houden.

NVWA: “Als de inspecteur een tekortkoming constateert, volgt een waarschuwing. De ondernemer krijgt dan enige tijd om de overtreding op te heffen. Blijft de ondernemer in overtreding, dan volgt een boete én moet alsnog worden gezorgd dat de allergenen worden vermeld.”

Allergenen

Allergenen zijn stoffen in levensmiddelen waar sommige mensen ernstig ziek van kunnen worden of een allergische reactie van kunnen krijgen. Bekende voorbeelden zijn gluten, noten en melk. Daarom moet iedereen die levensmiddelen aan consumenten aanbiedt vooraf vermelden welke van de veertien allergenen in het voedsel zitten. Dit kan zowel schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) als mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen). Hierbij moet er wel ergens in het bedrijf een melding zichtbaar zijn voor de consument, zodat duidelijk is waar de informatie kan worden gevraagd.

Meer informatie over allergenen voor de bakker, slager, visspecialist en ijssalon

Ben je bakker, slager, visspecialiast of ijssalonhouder en wil je meer weten over allergenen? Op de websites van Bakkers in bedrijf, Vleesmagazine, Vismagazine en Vakblad IJs! vind je meer informatie over dit onderwerp.

Naar Bakkers in bedrijf
Naar Vleesmagazine
Naar Vismagazine
Naar Vakblad IJs

Bron: NVWA

Dossiers
Lees ook
MKB-Nederland, ministerie van SZW en KNS starten platform Loondoorbetaling bij ziekte

MKB-Nederland, ministerie van SZW en KNS starten platform Loondoorbetaling bij ziekte

De detailhandel kampt met aanhoudend hoog ziekteverzuim. Dit in combinatie met de krappe arbeidsmarkt maakt preventie en verzuimbeleid belangrijker dan ooit.

‘Hedendaagse consument vraagt enorme variëteit aan hoogwaardige producten’

‘Hedendaagse consument vraagt enorme variëteit aan hoogwaardige producten’

In april 2022 nam Marel Sleegers Technique over en verwelkomde daarmee de Nederlandse leverancier van oplossingen voor onder meer interleaving, stacking, loading en slicing in de Marel-familie.

Slagers worstelen met hoge energieprijzen

Slagers worstelen met hoge energieprijzen

Het zal niemand zijn ontgaan. Veel slagers worstelen met de hoge energieprijzen. Er zijn slagers bij wie de energierekening vijf keer hoger is dan voorheen en meer dan de helft van de slagers teert op het eigen vermogen, bleek uit een peiling van Koninklijke Nederlandse Slagers.