Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Allergenen_NBOV_BIB 2-2021

Veel ambachtelijke, retail en horecabedrijven informeren klanten niet goed over de allergenen in voedsel. Dat concludeert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op basis van de inspecties van ruim 5.000 bedrijven in 2021.

In 2021 inspecteerde NVWA 1.910 ambachtelijke bedrijven zoals de bakker, ijssalon en slager . 977 bedrijven (51 procent) voldeden niet aan de regels. Binnen de retail ging het om 191 (41%) van de 471 bedrijven en binnen de horeca om 2.088 (65%) van de 3196 bedrijven. In totaal legde de NVWA 3.990 maatregelen op waarvan 3.399 schriftelijke waarschuwingen en 591 boetes van 525 euro.

Toezicht NVWA

Allergeneninformatie is, naast het toezicht op onder andere hygiëne en plaagdierbestrijding, een vast onderdeel van de NVWA-inspecties. Ondernemers zijn wettelijk verplicht om bepaalde allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Omdat veel ondernemers hier niet aan voldoen ziet de NVWA ook dit jaar actief toe op allergeneninformatie bij bedrijven en stimuleert ondernemers om zich aan deze regels te houden.

NVWA: “Als de inspecteur een tekortkoming constateert, volgt een waarschuwing. De ondernemer krijgt dan enige tijd om de overtreding op te heffen. Blijft de ondernemer in overtreding, dan volgt een boete én moet alsnog worden gezorgd dat de allergenen worden vermeld.”

Allergenen

Allergenen zijn stoffen in levensmiddelen waar sommige mensen ernstig ziek van kunnen worden of een allergische reactie van kunnen krijgen. Bekende voorbeelden zijn gluten, noten en melk. Daarom moet iedereen die levensmiddelen aan consumenten aanbiedt vooraf vermelden welke van de veertien allergenen in het voedsel zitten. Dit kan zowel schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) als mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen). Hierbij moet er wel ergens in het bedrijf een melding zichtbaar zijn voor de consument, zodat duidelijk is waar de informatie kan worden gevraagd.

Meer informatie over allergenen voor de bakker, slager, visspecialist en ijssalon

Ben je bakker, slager, visspecialiast of ijssalonhouder en wil je meer weten over allergenen? Op de websites van Bakkers in bedrijf, Vleesmagazine, Vismagazine en Vakblad IJs! vind je meer informatie over dit onderwerp.

Naar Bakkers in bedrijf
Naar Vleesmagazine
Naar Vismagazine
Naar Vakblad IJs

Bron: NVWA

Dossiers
Lees ook
Vleeschmeester Kijkduin: ‘Onze barbecuepakketten bezorgen we zelfs op het strand’

Vleeschmeester Kijkduin: ‘Onze barbecuepakketten bezorgen we zelfs op het strand’

Vleeschmeester Kijkduin zit in een gloednieuw foodcourt in winkelcentrum Nieuw Kijkduin in Den Haag, met verschillende versaanbieders bij elkaar. Het doet denken aan de foodhallen in Spanje of Frankrijk. Om klanten te trekken organiseert eigenaar Tim van Wieringen Meat the Butcher-avonden, waarbij klanten kunnen kijken, leren en proeven.

‘Elke slager geeft unieke draai aan gerechten’

‘Elke slager geeft unieke draai aan gerechten’

Maaltijden zijn niet meer weg te denken uit het assortiment van veel slagers. En het aandeel groeit alleen maar. Wat heb je, naast je eigen kwaliteitsvlees, daarvoor nodig? Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Sven de Ridder van versAlert.

NVWA neemt vier pallets vlees in beslag

NVWA neemt vier pallets vlees in beslag

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft donderdag 16 juli vier pallets met vlees in beslag genomen in Den Haag. De NVWA doet onderzoek naar valsheid in geschrifte bij illegale import van vleesproducten vermoedelijk afkomstig uit China.