‘Diervriendelijk vlees’ is ergste uitdrukking
De term ‘diervriendelijk vlees’ is de irritantste uitdrukking van 2016. Bijna een derde van de 22.000 deelnemers aan de verkiezing ‘Weg met dat woord’ stemde op het diervriendelijke vlees, als kreet die ze in 2017 niet meer willen horen. Dat heeft het Instituut voor Nederlandse Taal donderdag gemeld.
Veel inzenders laten weten dat ‘diervriendelijk vlees‘ niet bestaat. ,,Een dier doden is per definitie niet vriendelijk”, vinden ze. Nummer twee op de lijst van taalergernissen was ‘hun hebben’. Die kreet was drie op de tien deelnemers een doorn in het oog, gevolgd door ‘ik heb zoiets van’.
Vlaamse inzenders ergerden zich aan ‘groentjes’ , een verkleinwoord voor groente.
Vorig jaar won ‘me’ (als bezittelijk voornaamwoord in plaats van ‘mijn’) de titel van gruwelwoord van het jaar.
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Wakker Dier: ‘Twee derde supermarkt-kip geen keurmerk’
Twee derde van de verse kip in de supermarkten heeft geen dierenwelzijnskeurmerk. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Bij Jumbo heeft slechts 19 procent van de kip een keurmerk, DekaMarkt en Dirk volgen met 22 en 28 procent.Tussen de supermarkten bestaat een groot verschil in de diervriendelijkheid van het aanbod van vers kippenvlees. Bij sommige supermarkten steeg het aandeel van de keurmerken, maar bij Jumbo, Lidl en Vomar is het aandeel kip met keurmerk zelfs lager dan drie jaar geleden. ‘Dat is veel te weinig. De supermarkten hebben kennelijk geen boodschap aan het welzijn van de kip....
Herman ter Weele blij met nieuwe slachterij in Lieren
Zelfslachtende slager Herman ter Weele uit Oene heeft onlangs in Lieren een nieuwe slachterij in gebruik genomen. Door de toenemende vraag naar huisslachtingen, groeide de slachterij achter de slagerij uit zijn jasje. Volgens de ondernemer is in de nieuwe ruimte heel prettig werken.‘Voor mijn eigen winkel had ik de slachterij niet hoeven verhuizen. Hiervoor slacht ik zes koeien en twintig varkens in de week. Die kon ik in Oene makkelijk verwerken. Ik heb besloten te verhuizen vanwege het toenemend aantal thuisslachtingen in opdracht van boerderijwinkels en organisaties zoals Staatsbosbeheer, die...
Nieuwe toekomst voor Bon Vivant
Onder leiding van Henk Schellekens (algemeen directeur) en Bart Schellekens (financieel directeur) gaat Bon Vivant een nieuwe toekomst tegemoet. Zij hebben het bedrijf per 1 juli overgenomen.Bon Vivant heeft de afgelopen jaren onder leiding van interim‐manager Henk Schellekens hard gewerkt aan het uitbouwen van diverse bijzondere merken, waaronder Natuurlijk...