‘Analyseren levert winst op’

21 december 2016

Slager Runderkamp in Volendam heeft het calculeren en analyseren ver doorgevoerd in zijn bedrijf. Ondernemer Wim Runderkamp ziet winstmogelijkheden in het maken van analyses op het gebied van zowel assortiment als inkoop, en het signaleren van trends. ‘Het is fijn om precies te weten wat er in je bedrijf gebeurt’, aldus de slager.

Wim Runderkamp is zich in het calculeren en analyseren gaan verdiepen toen het familiebedrijf ongeveer dertig jaar geleden failliet dreigde te gaan. ‘Ik bleek veel gegevens te laat of achteraf te ontvangen. Ik heb toen contact gezocht met Bart Smit om te vragen hoe deze keten dit soort zaken oploste, en ik kreeg het advies te gaan automatiseren. Zodoende was ik destijds één van de eerste slagers die een computer aanschafte. Doordat we vroeger wel vijf filialen hadden, was ik het overzicht kwijtgeraakt. Door automatisering hebben we dit terug gekregen.’

Inmiddels heeft de slagerij nog twee van de vijf filialen over, en zijn een vrij grote cateringtak en webwinkel aan het bedrijf toegevoegd. Het calculeren is voor de ondernemer een containerbegrip geworden. ‘Het raakt echt alles. Vroeger calculeerden we de producten die we verkochten, maar tegenwoordig gaat het om big data voor ons bedrijf. Data-analyse lukt niet één-twee-drie; er is veel tijd voor nodig. Maar ik ben van mening dat het de investering ruimschoots waard is; in mijn ogen is dit de toekomst.’

Robuust systeem

Runderkamp begon met de aanschaf van hardware in combinatie met verschillende softwaremodules, die in de loop der jaren steeds verder werden uitgebreid. ‘Doordat het aantal modules steeds verder uitbreidde, begon het systeem wat te rammelen. De aanschaf van nieuwe robuuste hardware was een heel grote stap die een flinke investering met zich meebracht, maar dat was het wat ons betreft zeker waard.’

Runderkamp-9468-300x200 Runderkamp heeft het calculeren en analyseren doorgevoerd in zijn bedrijf.

Het nieuwe systeem draait nu bijna anderhalf jaar. Runderkamp kan van uur tot uur bekijken welke bijdrage een product levert aan de omzet van het bedrijf. Welke producten op welke uren goed lopen, en op welke uren minder goed. Hoeveel klanten er komen en wat de gemiddelde omzet is per klant. ‘Als bijvoorbeeld blijkt dat een bepaald product op een bepaald aantal uren op donderdag in de ene vestiging veel beter verkoopt dan in de andere vestiging, dan willen we heel graag uitzoeken hoe dat komt. En ook kijken we telkens kritisch wat de reclame doet.’

Bij ieder overzicht vraagt Runderkamp zich af wat hij hier als ondernemer mee kan doen. ‘De overzichten leveren ons interessante KPI’s (Kritische Punten van Interesse) op. Denk bijvoorbeeld aan omzetanalyses, klantanalyses, artikelanalyses en winstanalyses. Naar aanleiding van de analyses kunnen diverse veranderingen worden doorgevoerd, zoals toonbankwijzigingen, bepaalde slechtlopende producten afstoten en bepaalde goedlopende producten uitbreiden. Als blijkt dat aan het eind van de week veel hamburgers worden verkocht, kunnen we bijvoorbeeld overwegen om meerdere soorten aan te bieden.’

Ook bij de overweging om nieuwe bedrijfskleding aan te schaffen, bekijkt Runderkamp eerst de gegevens in het systeem. ‘Ik kijk hoe het is gesteld met de afschrijving van de huidige kleding en wat de aanschaf van de nieuwe kleding met de winst doet. Doordat je steeds bezig bent met rekenen en analyseren, kun je steeds beter je vinger op de bedrijfsvoering leggen. Wij zijn steeds bezig met het analyseren van de kosten. Hoe houden we deze onder controle? Hoe kunnen we verder besparen? Daarbij is het belangrijk om de automatisering door heel het bedrijf ver door te voeren, en dat lukt niet van de ene dag op de andere. Daarin gaat veel tijd zitten, maar het resultaat is er ook naar.’

  • Verbinding met werkvloer
Runderkamp-9485-300x200
  • Runderkamp vindt het heel belangrijk dat het personeel precies weet hoe het met de verkoop van de verschillende producten is gesteld, om de klant nog beter te kunnen aansturen. ‘Ze moeten het zelf zien. Daarom organiseren we zo’n zeven tot acht keer per jaar een bijeenkomst met het managementteam. Het doel is natuurlijk dat als een bepaalde klant bijvoorbeeld telkens Indisch gehakt bestelt, hem over te halen een volgende keer twee producten mee te nemen.’
  • Door de analyses met de winkeldames te delen, worden zij zich volgens Runderkamp steeds meer bewust van het werk. ‘Het blijkt dat wat er in hun hoofd zit, niet altijd werkelijkheid is. Ik heb ons personeel, dat bij elkaar zo’n vierhonderd jaar slagerservaring heeft, gevraagd naar de drie best lopende kerstproducten, en er was niemand die één product uit de top-3 kon noemen. Toen werd hen het belang van het analyseren in één keer duidelijk. Op mijn kantoor zit ik in een soort ivoren toren en vroeger wist je dan eigenlijk niet wat er precies speelde op de werkvloer, maar tegenwoordig weet ik vanuit mijn toren beter wat er op de werkvloer speelt dan in de winkels zelf. De kantoor- en winkelmedewerkers zitten nu veel meer op één lijn en kunnen veel beter samenwerken dan vroeger het geval was.’
  • Productiviteit

    Runderkamp-9602-300x200 Naar aanleiding van de analyses worden onder meer toonbankwijzigingen doorgevoerd.

    Niet alleen de producten en klanten worden uitvoerig geanalyseerd, datzelfde geldt voor het personeel en de begroting. Runderkamp legt uit: ‘Op het urendashboard kunnen we precies zien op welke uren de medewerkers in het algemeen het meest productief zijn en op welke uren het minst. Maar deze gegevens kunnen we ook per medewerker bekijken.’ Datzelfde geldt voor de gemiddelde omzet per personeelslid per uur. ‘Zo kunnen we er wat uurtjes bij- en afsprokkelen om de omzet per gewerkt uur zo hoog mogelijk te

    • maken.’
    • Ook de begroting is uiteraard in het systeem te vinden. ‘Aan het begin van het jaar wordt een begroting gemaakt voor de worstmakerij, de vleeshouwerij, de winkels en het cateringbedrijf. De opslag per kilo wordt separaat uitgewerkt. Zo ontstaat een verlies- en winstrekening voor dertien periodes. Op basis daarvan kun je verschillen zien en eventueel bijsturen.’

    Het volledige interview staat in Vleesmagazine. Ben u nog geen abonnee? Kijk dan op vleesmagazine.nl/abboneren

    Altijd op de hoogte blijven?