ABN rekent op stijging fooduitgaven

overzichtsfoto winkel

Analisten van ABN Amro rekenen erop dat Nederlandse consumenten in 2016 en 2017 gemiddeld 2 procent meer gaan uitgeven aan voedsel. Deze toename zal vooral buitenshuis worden gerealiseerd, voor speciaalzaken wordt een ‘krimp’ voorzien.

Dat staat in een rapport van de bank dat 10 mei verscheen. ‘Naast de groei in buitenshuis consumptie nemen ook de voedseluitgaven voor thuisconsumptie de komende jaren verder toe. Weliswaar zal de groei hier licht achterblijven bij de groei van de buitenshuis consumptie, maar ook de supermarkten zullen profiteren van de positief gestemde consument. Ook de uitgaven aan voedsel via het online verkoopkanaal zullen hier de vruchten van plukken. Voor speciaalzaken blijft het lastig om een bestendig inkomen te genereren. Hier voorzien wij dan ook krimp’, zo schrijft ABN Amro.

Behoefte aan gemak en beleving

De groei buitenshuis wordt gestimuleerd door de toenemende behoefte aan gemak en beleving bij consumenten, zo stellen de ABN Amro-analisten in hun rapport. ‘Dit wordt versterkt door dat er meer eenpersoonshuishoudens en tweeverdieners zijn die het zichzelf gemakkelijk willen maken. Met name de klassieke horeca en gemakszaken (bijv. op stations) profiteren hiervan.’ Voor fabrikanten rekent ABN Amro vooral op groei door een stijging van de export. ‘De zwakke euro zorgt ook dit jaar voor een extra stimulans in export naar landen buiten de eurozone. De afkoeling van de Chinese economie, zal voor de export van voedsel niet direct een negatief effect hebben. Ook met een economische groei in dat land van 6,5 procent in 2016 en 6 procent in 2017 blijft de welvaart en daarmee de behoefte aan meer gevarieerd (vaak westers) eten toenemen.’

Kentering in daling van grondstoffenprijzen

Voor de winstgevendheid van voedselproducerende bedrijven heeft de bank ook een grotendeels positieve boodschap. ‘De voedselindustrie maakt op grote schaal gebruik van voedselgrondstoffen. De prijzen van deze grondstoffen staan al jaren onder druk. Ook in 2015 zijn de grondstofprijzen met ruim 19,5 procent gedaald. Hierbij spanden zuivel en suiker de kroon met dalingen van respectievelijk 29 en 22 procent. Belangrijkste reden voor de daling van voedselgrondstof-prijzen betreft overcapaciteit die boven de markt hangt. Deze lagere inkoopwaarde wordt deels doorberekend in de verkoopprijzen, maar zorgt ook voor een positief effect op de winstmarges van de foodindustrie. Voor 2016 verwachten wij dat er een kentering gaat komen in de prijsdaling van grondstoffen die reeds jaren aanhoudt. Dit leidt nog niet direct tot forse prijsstijgingen, waardoor de producenten aan de inkoopzijde ook dit jaar nog profiteren van lagere prijzen vanwege lagere inkoopkosten.’

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

De afgelopen jaren groeide de verkoop van vlees- en zuivelvervangers explosief, maar deze lijkt nu af te vlakken. Desondanks verwacht ABN AMRO de komende acht jaar een verdubbeling van de verkoop van plantaardige alternatieven.

Volop dynamiek bij Slagerij Roelofs

Volop dynamiek bij Slagerij Roelofs

Ilja Roelofs is in veel opzichten geen standaard slager. Zo is zijn zaak gevestigd op een industrieterrein en leverde hij jarenlang vooral aan horeca; de winkel was een ondergeschoven kindje. Maar die tijd is voorbij. Steeds meer klanten ontdekken de zaak, die vorig jaar een totale metamorfose onderging.