Smaakparadijs

17 maart 2014 Gertjan Kiers

Beroepshalve spreek ik veel slagers en leveranciers van vlees en aan vlees gerelateerde zaken. Zo komt er bijvoorbeeld een kruidenleverancier bij ons over de vloer. De beste man verkoopt ons zijn waar al eeuwen en hoort min of meer bij het interieur. Ergens anders kunnen we het ongetwijfeld goedkoper krijgen, maar soms draait het niet alleen om geld en is de gunfactor en een jarenlange goede samenwerking veel belangrijker.

Vaak maken we een dolletje en we praten veel over ons vak. Ook het financiële aspect komt regelmatig aan bod. Voor een kleine zelfstandige is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Zo vertelde hij onlangs dat hij een klant was kwijtgeraakt; een slagerij die nogal plotseling de deuren had gesloten. Het lijkt een trend; slagers die hun mes aan de wilgen hangen. Soms is het logisch omdat er simpelweg geen opvolging is. Onder de jeugd is het slageren niet mateloos populair en qua opleiding moeten we een inhaalslag maken.

Maar bij veel slagerijen zie ik ook de gemakzucht toeslaan. De helft van de vitrine is gevuld met kant-en-klaarmaaltijden die in een supermarkt niet zouden misstaan en de andere helft met vlees en vleesproducten die er ook niet al te verleidelijk uitzien. En dat terwijl je de klant juist een reden moet geven om naar de ambachtelijke slager te komen. Een onmogelijke zaak als je vrijwel hetzelfde assortiment voert als de super.

Het is  voor de slager niet altijd makkelijk om mooie producten te kopen. Vaak zijn de afnames te klein om daar een vrachtwagen voor te laten rijden. Toch zijn er genoeg leveranciers die mooi vlees in het assortiment hebben waar u uw klant mee kunt verwennen. Denk eens aan Iers, Schots, Australisch of Noord-Amerikaans vlees en dan vooral smaakvolle delen als entrecote, ribeye of côte de boeuf. Het maakt van uw vitrine een smaakparadijs. Kijk en vraag rond in de omgeving waar u hiervoor terecht kunt en ga bij een leverancier langs. Maak van die gekleurde gemaksvitrine (veka's) een aantrekkelijke vleesvitrine. Verkoop de klant smaak. Aan ons de taak het weer op de kaart te zetten.

Altijd op de hoogte blijven?