Goede voornemens

9 januari 2017

De Vereniging van Keurslagers sloot in december een feestjaar af. De vereniging voor en door slagers vierde het 70-jarige bestaan met verschillende (individuele) activiteiten en mediacampagnes. De Keurslagers vinden hun oorsprong in een groep Utrechtse slagers die zeven decennia geleden besloten de handen ineen te slaan om gezamenlijk hun vakmanschap en kwaliteit uit te dragen. Aan dat streven is de laatste jaren niet zoveel veranderd. Het merk staat als een huis en kent anno 2016 bijna 500 leden.

Maar er zijn ook zorgen. Want het slagersbestand vergrijst. Veel slagers willen hun zaak verkopen, maar er is maar weinig animo voor. Af en toe waagt een jonge ondernemer gelukkig nog wel een gokje. Zoals bijvoorbeeld Diederik en Rilana Spaan. Samen namen zij de slagerij van Ariesen over, midden in een woonwijk in Veenendaal. Ariesen en Spaan werkten een aantal maanden samen op en Ariesen liet de jonge ondernemers vrij in de manier waarop ze de slagerij wilden runnen. Dat is wel een voorwaarde, want al te vaak gaat een overname niet goed omdat generaties botsen.

Een andere zorg van de Keurslagers is het gebrek aan goed onderlegd personeel. Jonge parttimers die het verhaal van de ondernemer enthousiast weten over te brengen, zijn dun gezaaid. En dat is jammer, want de kans voor het ambacht zit vooral in storytelling. En daarnaast is het ook heel belangrijk dat de medewerker de klant vriendelijk begroet, op de hoogte is van de hygiëneregels en het liefst ook nog verstand heeft van bijverkoop.

Hoe is dat eigenlijk in uw winkel? Het is goed af en toe eens een vreemde uw bedrijf te laten beoordelen. Een mystery shopper bijvoorbeeld. Vleesmagazine biedt u vanaf nu die mogelijkheid. Wellicht een goed voornemen voor het nieuwe jaar!

Altijd op de hoogte blijven?