‘Er is te weinig aanwas van goede ondernemers’

opening

De Vereniging van Keurslagers viert dit jaar haar 70-jarig jubileum. Een mooi moment om met directeur Joep Klaver kort terug te blikken op de afgelopen jaren. Maar vooral om vooruit te kijken. Wat verwacht hij van de toekomst voor het slagersvak? Waar liggen de bedreigingen en waar de kansen? En wat is de rol van de VvK?

Joep Klaver is nu een jaar directeur van de jubilerende Vereniging van Keurslagers (VvK). Hij heeft duidelijk voor ogen wat de vereniging voor haar leden in de toekomst wil betekenen. ‘Wij zien heel goed in dat elke Keurslager anders is. Consumenten vinden het steeds belangrijker dat hun slager een goed eigen verhaal heeft. En het merk Keurslager verstevigt de positionering. Daarbij is het noodzakelijk dat een slager zich continu verder ontwikkelt in een eigen specialisme. De één richt zich steeds meer op maaltijden, terwijl de ander ervoor kiest om zijn worstmakerij of barbecuespecialisme uit te bouwen. Het is daarom niet meer van deze tijd om aan elk lid hetzelfde pakket aan te bieden.’

De afgelopen tien jaar heeft de VvK haar dienstenpakket uitgebreid. De Keurslager kan hierdoor zelf kiezen welke diensten hij nodig heeft. Daarnaast gaan de adviseurs vaker op bezoek bij de ondernemers. Door intensiever contact kunnen zij de ondernemers beter begeleiden bij de keuzes die gemaakt moeten worden voor de lokale bedrijfsvoering. ‘Adviseurs worden meer sparringpartner en coach, die op basis van kennis en ervaring Keurslagers helpen bij de doorontwikkeling van het bedrijf.’

Technologische ontwikkeling

‘Ik geloof dat het binnen de retail niet meer mogelijk is om met een langetermijnplanning te werken. Je kunt nu maximaal drie jaar vooruit kijken. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op, met als gevolg dat er op een andere wijze moet worden gewerkt. De impact en de mogelijkheden die technologie biedt, kunnen we onvoldoende inschatten. Uiteraard zet dit druk op de hele keten en wordt de keten van boer tot bord verkort. Dit heeft gevolgen en vereist aanpassing van alle partijen die binnen de keten actief zijn. Ik zeg beslist niet dat de slager buiten die keten zal gaan vallen. Alleen, de slager heeft de uitdaging om hier haar model en onderscheidend vermogen op aan te passen. Als VvK hebben we de taak om te bepalen hoe deze ontwikkeling voor Keurslagers positief aangewend kan worden.’

Momenteel is de VvK haar visie voor de komende jaren aan het herformuleren. Dit gaat in samenspraak met de achterban. ‘Wij zijn tenslotte een vereniging van en voor de Keurslagers.’

Kansen

De slager heeft nu echt de tijd mee. Industriematige producten hebben eerder een onaantrekkelijk en ongunstig imago. Het belang van voeding in verband met de gezondheid weegt steeds zwaarder en de consument verwacht steeds meer transparantie en een eerlijk verhaal van de ambachtelijke slager. Ook zijn ze steeds meer op zoek naar lokale producten. Vlees van de boerderij uit het dorp bijvoorbeeld. Al deze ontwikkelingen bieden kansen. Het is belangrijk om dit uit te dragen in een geloofwaardig eigen verhaal. Dit, in combinatie met waar gastheerschap en persoonlijk contact, is wat klanten bindt. De slager moet bij wijze van spreken voor de toonbank staan, in plaats van erachter.’

Klaver beseft goed dat het fysieke contact met de klant in de toekomst waarschijnlijk eerder minder wordt dan meer. ‘Maar er zijn ook andere manieren om je verhaal over te brengen op je klanten. Dit kan door middel van social media, een goede website, workshops, maar ook de verkoopmedewerkers spelen hierin een grote rol.’

Bedreiging

En daarin zit volgens Klaver ook gelijk de bedreiging voor het slagersvak. ‘Er is te weinig aanwas van goede medewerkers. De jonge parttimers hebben vaak moeite om het verhaal van de ondernemer over te brengen op de consument.’

Ook zijn er steeds minder potentiële ondernemers die slagerijen willen overnemen. ‘De vergrijzing treedt nu echt in bij de slagers. De komende jaren zijn er veel slagers die hun bedrijf willen verkopen. Maar er zijn te weinig geschikte kandidaten die de zaken kunnen overnemen. Daar maak ik mij echt zorgen over. De VvK kan dit probleem niet alleen oplossen.

Het is momenteel vijf voor twaalf, misschien zelfs al wel vijf over twaalf. Ik wil dan ook de gehele branche oproepen om actie te ondernemen en samen naar een oplossing voor dit probleem te zoeken.’

Meer van dit soort verhalen lezen? Abonneer je op Vleesmagazine via vleesmagazine.nl/abonneren

Dossiers
Lees ook
Keurslager en ’t Stoepje genomineerd voor Foodservice Award 2022

Keurslager en ’t Stoepje genomineerd voor Foodservice Award 2022

De genomineerden voor de Foodservice Award 2022 zijn bekend. Er zijn twintig genomineerden verspreid over negen categorieën. ’t Stoepje is genomineerd in de categorie Marktkramen, de Keurslager in de categorie Speciaalzaken.

Keurslager biedt beste klantervaring

Keurslager biedt beste klantervaring

De Keurslager staat op de eerste plaats van het beste klantervaring-onderzoek van KPMG. Het merk Keurslager is een van de vijf nieuwkomers op deze ranglijst. Van der Valk en De Echte Bakker maken de top 3 compleet.

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.