Deel 14: Da's effe schrikken (26 maart 2009)

Ik viel van mijn kruk een paar weken geleden. Ons allerafvalgoeroetje Sonja Bakker, dé voorvechter van de eierkoek, gaat mij achterna!

Wat schetste mijn verbazing: Sonja doet de koolhydraten in de ban. Goodbye eierkoek, hello vlees, noten, soep en salades?

Schrikken

‘Je moet wel even streng zijn voor jezelf, maar al snel zul je merken dat je je een stuk energieker voelt. Daarnaast val je af, merk je dat je stoelgang beter wordt, net als je huid. Ook je haar begint mooier te glanzen, wat het allemaal vanzelf gemakkelijker maakt', babbelde Sonja in de Telegraaf van 1 maart. 


Da’s wel effe schrikken zeg. Zou Sonja mijn weblog volgen en stiekem de richtlijnen van mijn afvalcoach Edith hebben gepikt? 


96,8!

Hoe dan ook, ík zit na mijn dieetcrisis van februari weer in de flow. Na mijn terugval naar 100,4 kilo, werd ik deze week weer een beetje blij. De schaal stopte op 96,8: 3,6 kilo afgevallen deze maand dus! 


Nu is het zaak niet overmoedig te worden en weer te grijpen naar de brood, pasta’s en aardappelen, maar mij houden aan de richtlijnen van mijn afvalcoach Edith Mastenbroek. 


Afspraak

Vorige week heb ik Edith overigens voor het eerst in levende lijve ontmoet. We hadden afgesproken in Utrecht voor koffie en lunch en hebben daar mijn nieuwe leefpatroon uitgebreid onder de loep genomen. Bij de koffie hebben we allebei een flink stuk kwarktaart genomen, want – zo belijdt Edith – je móet kunnen blijven genieten. Yum...

Vegetarisch

Jammer was overigens wel dat de obers bij restaurant Karel V(toch niet één van de minste...) niet zo goed opletten. Edith koos als voorgerecht een groententaartje en als hoofdgerecht zeebaars. Zij kreeg als hoofdgerecht echter iets havermouterigs vegetarisch. De ober had bij het opschrijven van het hoofdgerecht automatisch aangenomen dat het hoofdgerecht ook vegetarisch moest zijn. Foei!

Pakjes en zakjes

Tijdens de middag vroeg ik Edith te schetsen hoe zij haar boodschappen doet en hoe zij op pakjes en etiketten kijkt om ervoor te zorgen dat je goed en gezond kunt eten.

Edith is echter niet van de pakjes en de zakjes. Zij eet balen groenten en fruit en kiest het liefst voor vlees van de biologische slager. Kip, magere runderlappen een varkenshaasje; het mag allemaal. Boter en bakolie komen er bij haar níet in ("die vloeibare fabrieksbakproducten koop ik niet”).

Boter

Zij haalt roomboter bij de reformzaak en mixt die tijdens het bakken met een beetje olijfolie of King rijstolie. 

Vleeswaren? Magere vleeswaren zoals achterham en kipfilet en bijna altijd een droog worstje mogen gewoon in het karretje worden geladen.

Het belangrijkste is volgens haar zelf zoveel mogelijk vers te koken. Om een gezond gewicht te krijgen moet ik de kant-en-klare maaltijden en pizza’s links laten liggen. Te veel vet, te veel zout.

Maar… stelt ze"'Ook als je een keertje bezwijkt voor zo’n Wereldgerecht van Knorr? So what? Daar zullen jij en je gezin niet dood van gaan, moet ook een keertje kunnen. Als je de essentie van puur, eerlijk eten maar begrijpt. Als je er de juiste kijk op hebt, zul je van eten niet dik worden.'

Van eten niet dik worden…. Prachtig toch?

Tot de volgende keer! (Hopelijk nóg een kilo minder, want dan ben ik precies 10 kilo afgevallen)

(P.s: Ik heb mijn fotootje boven aan dit weblog geactualiseerd. De vorige was genomen tijdens onze vakantie in Italië, toen ik nog bijna 106 kilo woog. Hieronder ter vergelijking ook even hoe de afval-evolutie zich over twee jaar heeft voltrokken.

1. 2007 (nog zwaarder!)

2. 2008 (105,8)

3. 2009 (96,8)

Lees ook
ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

In gesprek met elkaar

In gesprek met elkaar

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Franny van Linschoten en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het slagersvak.

Op de hoogte blijven van wat er speelt in de vleessector?

of