Wakker Dier start radiocampagne tegen Deen

11 juni 2018

Wakker Dier start vandaag met een radiocampagne gericht tegen Deen.

Deze supermarkt stunt volgens Wakker Dier veel met kiloknallers, vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk.

Bovenin kiloknallerranglijst

‘Deen eindigt regelmatig bovenin onze kiloknallerranglijst. Mede door hun gestunt worden dieren veroordeeld tot een vreselijk leven in industriële stallen. En dat moet stoppen,’ aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. De organisatie wil dat supermarkten diervriendelijkere producten aanprijzen in plaats van kiloknallers. Hilhorst: ‘Als Deen vaker vlees met een keurmerk in de aanbieding zou doen, kiezen klanten eerder voor zo’n alternatief. En daarmee krijgen meer dieren een beter leven.’

Definitie kiloknaller ‘misleidend’

Wakker Dier schaart vlees dat geen erkend dierenwelzijnskeurmerk draagt en in een folder wordt vermeld, sinds eind 2015 ook onder de kiloknallers. Hiertoe behoren ook bij uitstek diervriendelijke concepten als bijvoorbeeld Natuurvlees van Emté en AH Greenfields van Albert Heijn. Ketens zijn niet blij met deze koerswijziging. Emté en Plus noemden eerder tegenover Distrifood de definitie die Wakker Dier nu hanteert voor kiloknallers, misleidend. ‘Wakker Dier wil via een telling aantonen dat het niet loopt met de verduurzaming van vlees. Daarbij focussen ze op keurmerkjes, maar kijken niet naar het werkelijke dierenwelzijn. Een trieste constatering,’ liet woordvoerder Wilco Jansen van Emté eerder aan Distrifood weten. De definitie wekte in mei 2016 ook al grote irritatie op bij twee Kamerleden.

[intermezzo:1]

Altijd op de hoogte blijven?