Vooral oudere klant komt nog bij slager

attachment-002_food-image-VLS10060I02

Klanten van boven de vijftig jaar zijn goed voor bijna tachtig procent van de omzet van slagerijen. Klanten onder de dertig jaar kopen hun vlees vooral bij de supermarkt.

Dat blijkt uit de door onderzoeksbureau GfK opgestelde monitor over 2014 van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS). Slechts 2,4 procent van de omzet van de slagerijen zijn afkomstig van klanten onder de dertig jaar. Bij supermarkten ligt dat percentage op 7,2 procent.

Verdwijnen C1000

Over het algemeen concluderen de onderzoekers dat de totale vleesomzet in Nederland onder druk staat door veranderende eetgewoontes. Nederlanders eten minder vlees. Door het verdwijnen van C1000 is ook de promotiedruk vanuit de supermarkt gedaald. Daarmee zijn ook de prijsverschillen tussen supermarkten en slagerijen gestabiliseerd, nadat deze jarenlang zijn gestegen.

1-Slagers_omzetgrafiek-300x170

De totale vleesomzet in Nederland (gedefinieerd als het ‘universum van de slagersmarkt’) is vorig jaar met €200 miljoen gedaald naar €5,7 miljard. Supermarkten domineren deze markt en nemen 82,1 procent van de markt voor hun rekening. Slagers zijn goed voor 14,3 procent, terwijl 3,7 procent van de bestedingen via andere kanalen worden gedaan. Hoewel het aantal slagers met 6 procent is gedaald, is het marktaandeel de laatste jaren wel stabiel.

2-Slagers_marktaandeelgrafiek-300x165

Online speelt nog nauwelijks een rol bij de omzet van slagerijen. Verkopen via webshops zijn nog maar goed voor 0,4 procent van de omzet. Toch zegt al 20 procent van de slagerijen een webshop te hebben. Van de overige slagers verwacht 9 procent er zeker een te beginnen en 9 procent wil hier waarschijnlijk mee aan de slag.

3-Slagers_kanalengrafiek-300x169
Lees ook
Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Dit jaar bestaat Keurslager van Leeuwen 100 jaar. Dit bijzondere jubileum is nu nog mooier geworden nu de slagerij het predicaat Hofleverancier mag voeren. Commissaris van de Koning, Jaap Smit, overhandigde het predicaat op 25 november aan slager Paul van Leeuwen, de derde generatie van de slagersfamilie.

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Deze week startte de langdurige campagne Werken in de Slagerij op de sociale media. Het doel is om door middel van video’s en verhalen van slagers jongeren en zij-instromers te enthousiasmeren voor het slagersvak.

Feestdagen

Feestdagen

Ik weet het, het is beroepsdeformatie maar wanneer ik het woord ‘feestdagen’ hoor of lees denk ik meteen aan de drukke eindejaarsperiode in onze zaak.