Vooral oudere klant komt nog bij slager
Klanten van boven de vijftig jaar zijn goed voor bijna tachtig procent van de omzet van slagerijen. Klanten onder de dertig jaar kopen hun vlees vooral bij de supermarkt.
Dat blijkt uit de door onderzoeksbureau GfK opgestelde monitor over 2014 van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS). Slechts 2,4 procent van de omzet van de slagerijen zijn afkomstig van klanten onder de dertig jaar. Bij supermarkten ligt dat percentage op 7,2 procent.
Verdwijnen C1000
Over het algemeen concluderen de onderzoekers dat de totale vleesomzet in Nederland onder druk staat door veranderende eetgewoontes. Nederlanders eten minder vlees. Door het verdwijnen van C1000 is ook de promotiedruk vanuit de supermarkt gedaald. Daarmee zijn ook de prijsverschillen tussen supermarkten en slagerijen gestabiliseerd, nadat deze jarenlang zijn gestegen.

De totale vleesomzet in Nederland (gedefinieerd als het ‘universum van de slagersmarkt’) is vorig jaar met €200 miljoen gedaald naar €5,7 miljard. Supermarkten domineren deze markt en nemen 82,1 procent van de markt voor hun rekening. Slagers zijn goed voor 14,3 procent, terwijl 3,7 procent van de bestedingen via andere kanalen worden gedaan. Hoewel het aantal slagers met 6 procent is gedaald, is het marktaandeel de laatste jaren wel stabiel.

Online speelt nog nauwelijks een rol bij de omzet van slagerijen. Verkopen via webshops zijn nog maar goed voor 0,4 procent van de omzet. Toch zegt al 20 procent van de slagerijen een webshop te hebben. Van de overige slagers verwacht 9 procent er zeker een te beginnen en 9 procent wil hier waarschijnlijk mee aan de slag.

Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
'Kan het niet linksom dan maar rechtsom'
Slager, zweminstructrice, sluiswachter, vliegenier en bestuurslid van de Confrérie des Chevaliers Grand Bailliage. Allemaal beroepen die van toepassing zijn op de inmiddels 75-jarige Paula van Rijn. Op haar 71e voegde ze daar schrijfster aan toe. Afgelopen zaterdag 18 maart presenteerde ze in Nieuwegein haar tweede verhalenbundel ‘Gegeven tijd’.
Mkb-ondernemers kunnen vanaf 21 maart TEK aanvragen
Op 21 maart vanaf 9:00 uur opent de regeling Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb (TEK). Tot en met 2 oktober kunnen mkb-ondernemers deze subsidie aanvragen.
Vlees in de media | week 9-2023
Sharon en haar man hebben acht medailles gewonnen op een Europese slagerswedstrijd in Nederland en Blom’s Slagerij sluit zijn deuren. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.