Vooral oudere klant komt nog bij slager
Klanten van boven de vijftig jaar zijn goed voor bijna tachtig procent van de omzet van slagerijen. Klanten onder de dertig jaar kopen hun vlees vooral bij de supermarkt.
Dat blijkt uit de door onderzoeksbureau GfK opgestelde monitor over 2014 van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS). Slechts 2,4 procent van de omzet van de slagerijen zijn afkomstig van klanten onder de dertig jaar. Bij supermarkten ligt dat percentage op 7,2 procent.
Verdwijnen C1000
Over het algemeen concluderen de onderzoekers dat de totale vleesomzet in Nederland onder druk staat door veranderende eetgewoontes. Nederlanders eten minder vlees. Door het verdwijnen van C1000 is ook de promotiedruk vanuit de supermarkt gedaald. Daarmee zijn ook de prijsverschillen tussen supermarkten en slagerijen gestabiliseerd, nadat deze jarenlang zijn gestegen.

De totale vleesomzet in Nederland (gedefinieerd als het ‘universum van de slagersmarkt’) is vorig jaar met €200 miljoen gedaald naar €5,7 miljard. Supermarkten domineren deze markt en nemen 82,1 procent van de markt voor hun rekening. Slagers zijn goed voor 14,3 procent, terwijl 3,7 procent van de bestedingen via andere kanalen worden gedaan. Hoewel het aantal slagers met 6 procent is gedaald, is het marktaandeel de laatste jaren wel stabiel.

Online speelt nog nauwelijks een rol bij de omzet van slagerijen. Verkopen via webshops zijn nog maar goed voor 0,4 procent van de omzet. Toch zegt al 20 procent van de slagerijen een webshop te hebben. Van de overige slagers verwacht 9 procent er zeker een te beginnen en 9 procent wil hier waarschijnlijk mee aan de slag.

Meer over
Lees ook
Vleesbranche in de media – Week 19
Hoe denkt de kiezer over de vleestaks, wanneer ligt kweekvlees in de schappen en varkenshouder raakt ongebruikte stikstofruimte mogelijk kwijt. Wat lazen we deze week over de vleesbranche in andere media?
Griekse lamsbout
Lamsvleesproducten nemen op de Nederlandse menukaart niet de grootste plek in. Nee, daarvoor moet je naar het buitenland. In alle landen rondom de middellandse zee is lamsvlees en vaak ook schapenvlees populair.
Feest voor de vakman
Heeft u dat ook? Zodra de eerste voorjaarsstralen zich laten zien krijg je zin om de mooiste barbecue producten in de toonbank te leggen. En om de sfeer in de winkel te voelen, van blije klanten die ernaar uitkijken om de barbecue weer aan te steken en daarom naar hun slager komen voor een mooi stuk vlees.