Ruim vijfhonderd relaties nemen kijkje bij jubilerende Vleeshandel P. van den Berg

11 oktober 2016

Vleeshandel P. van den Berg kijkt voldaan terug op het jubileumfeest dat het bedrijf in het Gelderse Dodewaard op vrijdag 7 en zaterdag 8 oktober heeft gehouden ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan. ‘Dankzij deze relaties staan wij hier’, aldus Hillegonda van den Berg.

Vrijdag 7 oktober vierden zo’n tweehonderd slagers het jubileum van Vleeshandel P. van den Berg en zaterdag 8 oktober kwamen ongeveer 330 toeleveranciers, vrienden en familie naar het bedrijf aan de Bonegraafseweg 4B in Dodewaard, op het bedrijventerrein langs de A15. ‘Alle genodigden hebben een goed beeld gekregen van een stukje van de keten tussen boer en slager’, stelt Hillegonda van den Berg. Zij runt het bedrijf samen met haar echtgenoot Patrick, die het bedrijf vijftien jaar geleden startte. ‘Tijdens een rondleiding van een half uur hebben we hen in klein groepen alles laten zien wat we in huis hebben. Het jubileum was daarvoor een mooie aanleiding. Het is belangrijk dat je, als je ons vlees verkoopt of toeleverancier van ons bent, het verhaal achter ons bedrijf kent. Waar zijn de koeien die we hier verwerken, opgegroeid? Hoe gaan we om met voedselveiligheid? Hoe wordt het vlees bij ons verwerkt?’

De beste zijn

Vleeshandel P. van den Berg, waar ‘de klok rond’ 45 medewerkers in ploegendienst werken om klanten in alle hoeken van het land te bedienen, is een vleesgroothandel gericht op de slagerij, worstmakerij en groothandel. ‘Wij hebben nooit de focus gelegd op groei, maar willen graag de beste zijn’, vervolgt Hillegonda van den Berg. ‘Kwaliteit gaat bij ons boven alles. Daarbij willen we ambachtelijke slagers ondersteunen in onderscheidend vermogen.’

Belevingsruimte

Dat kan bijvoorbeeld in de Belevingsruimte die Vleeshandel P. van den Berg enkele weken voor de viering van het 15-jarig bestaan in gebruik heeft genomen. ‘Dat is een ruimte voor iedereen in de keten van boer tot slager om de kennis van, de passie voor en de trots van het ambacht te delen’, licht Hillegonda van den Berg toe. In de Belevingsruimte kan niet alleen van gedachten worden gewisseld, de bezoekers kunnen er ook met elkaar gaan koken met het kwaliteitsvlees van de Dodewaardse onderneming. ‘De ruimte heeft een grote keuken, waarin zelfs een Big Green Egg is geïntegreerd.’

Andere doelgroepen

De Belevingsruimte, waarvoor bezoeken kunnen worden besproken via telefoonnummer (0488) 41 05 30 of e-mailadres info@vleeshandelvandenberg.nl, is volgens haar niet alleen bestemd voor slagers, maar ook voor andere partijen uit de vleesketen. ‘Daarbij kun je denken aan veehouders. Die kunnen we hier informeren over de klantwensen en de Beef Best kwaliteit. Partijen dichter bij elkaar brengen en samenwerken, dat is belangrijk.’

Excellent Best Promotor-verkiezing

In de feesttent werd op vrijdag 7 oktober de winnaar bekendgemaakt van de Excellent Best Promotor-verkiezing. Daarmee wilde Vleeshandel P. van den Berg ambachtelijke slagers stimuleren op een zo creatief mogelijke manier de Best-concepten, ‘vlees met een verhaal’ van de groothandel In Dodewaard, te verkopen. ‘Met Pork en Beef Best reiken we slagers een mooi verhaal aan, met daarbij tools als een filmpje en promotiepakketten’, aldus Hillegonda van den Berg. ‘We hebben de winkels van de deelnemers bezocht en gekeken welke ambachtelijke slager op de meest creatieve en innovatie wijze gebruikmaakt van die tools.’

Specialiteitenslagerij Sanders

Specialiteitenslagerij Sanders uit Wijchen deed dat volgens de vleesgroothandel op de beste manier en werd daarvoor beloond met een driegangendiner voor het gehele team in de belevingsruimte. Maar er waren meer slagerijen die goed hun best hadden gedaan. ‘Sommige slagerijen presenteerden de receptenkaarten op fraaie wijze en andere adverteerden in bushokjes of hadden iedere week een actie met een tankstation.’

Barbecueplein

Natuurlijk werden de genodigden tijdens het feest getrakteerd op het kwaliteitsvlees van Vleeshandel P. van den Berg. Daartoe was op het terrein van de jubilerende onderneming een heus barbecueplein ingericht. ‘Daar stonden elf Big Green Eggs opgesteld en ook was er varken aan het spit’, zegt Hillegonda van den Berg. Zij, haar partner en hun medewerkers ontvingen veel positieve reacties op de jubileumviering. ‘Veel slagers en toeleveranciers, waarmee we al jaren contact hebben, merkten op dat we het goed voor elkaar hadden, en graag mee door gaan voor het volgende jubileum.’

Altijd op de hoogte blijven?