Verkoop biologisch vlees in Amerika stijgt hard

SLAGERSWERELD - Biologisch vlees wordt steeds populairder in de Verenigde Staten. Volgens de Organic Trade Association is de verkoop met 30 procent gestegen.

SLAGERSWERELD - Biologisch vlees wordt steeds populairder in de Verenigde Staten. Volgens de Organic Trade Association is de verkoop met 30 procent gestegen.

Dat meldt het Agrarisch Dagblad. De verkoop van vlees en vis die op biologische wijze zijn geproduceerd, is in 2006 gestegen tot 244,3 miljoen euro. Een jaar eerder werd nog voor 188,7 miljoen euro aan biologisch vlees verkocht. Vooral biologisch rundvlees is populair, de verkoop daarvan steeg met 34 procent.

Vlees in de lift
De verkoop van andere vleescategorieën nam eveneens sterk toe. Van biologisch gevogelte werd 30 procent meer verkocht, biologisch lamsvlees deed het 21 procent beter. Biologische vis is nog een bijzonder marginale groep, desondanks klom de verkoop met 25 procent.

Bescheiden
Ondanks de sterke stijging van de biologische vleesverkoop, neemt de vleescategorie een bescheiden aandeel in van de totale biologische markt. Niet meer dan 2 procent van de totale biologische productie bestaat uit vleesproducten.

Stijging
De totale biologische categorie zit in de lift in de VS. In 2007 wordt vermoedelijk voor 17,8 miljard euro aan biologische voeding verkocht tegenover 15 miljard euro over het afgelopen jaar. De biologische vleesconsumptie loopt hiermee in de pas.

Lees ook
De Groene Weg start met Nederlandse biologische rundvleesketen

De Groene Weg start met Nederlandse biologische rundvleesketen

Met het tekenen van een contract voor onbepaalde tijd met biologische melkveehouder Erik van der Velde en biologische vleesveehouder Gert-Jan Stoeten, is De Groene Weg vandaag officieel gestart met de opbouw van een keten van Nederlands biologisch rundvlees.

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group start met het merk The Veggie Lovers voor hun biologische vleesvervangende producten. Tijdens Biofach van 26 tot 29 juli worden de vernieuwde producten van Future Food Group onder het merk geïntroduceerd.

Hanenvlees in assortiment Odin

Hanenvlees in assortiment Odin

De biologische foodcoop Odin neemt hanenvlees op in het online assortiment. In juli start de campagne ‘Denk ook aan mij bij het kopen van een ei’. Odin wil zo bijdragen aan bewustwording rond het thema ‘hanen’, bijdragen aan een transparantere pluimveeketen en een markt voor hanenvlees creëren.