Plukon koopt Spaanse Grupo VMR

plukon

Pluimveeverwerker Plukon koopt zijn Spaanse branchegenoot VMR. Een paar weken geleden werd ook al bekend dat Plukon het bedrijf Fresh Care Convenience uit Dronten overneemt.

Dit laat Plukon, een van Europa’s grootste spelers op het gebied van gevogelte, weten in een persbericht.

Zesde thuisland

'De overname van VMR past bij de Europese ambitie van Plukon om een vooraanstaande speler te worden op het gebied van de productie en het vermarkten van gevogelte in Europa. Met de toevoeging van Spanje als het zesde thuisland heeft Plukon in Europa een productie- en afzetgebied gecreëerd met ruim 260 miljoen consumenten,' aldus CEO Peter Poortinga.

Gallus Gallus

Het Spaanse Grupo VMR is met name gespecialiseerd in het leveren van een premium assortiment gevogelte onder het merk Gallus Gallus aan de lokale retail, groothandel en food service. Deze meer traditionele afzetmarkt is nog steeds groot in Spanje en met een eigen distributie-opzet is VMR een belangrijke toeleverancier van de diverse verkoopkanalen in Madrid.

Slachterij en voerfabriek

De volledig geïntegreerde groep VMR bestaat enerzijds uit een eigen slachterij met 100% toelevering uit de eigen pluimvee-keten met een eigen voerfabriek ten westen van Madrid, alsmede een eigen verwerkingsfabriek in Madrid. Verder behelst VMR een Spaanse 50/50 Joint Venture met de Portugese Grupo Valouro met betrekking tot opfok, vermeerdering en broeden van eendagskuikens.

Lees ook
Event NEPLUVI in teken van koken met minder bekende kipdelen

Event NEPLUVI in teken van koken met minder bekende kipdelen

Op 17 november organiseerde NEPLUVI, de Vereniging voor de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie, het evenement ‘Kip uit Europa: Vierkantsverwaarding’. De middag stond in het teken van koken met minder bekende delen van de kip en voorbeelden uit keten om te laten zien dat van kip niets verspild wordt.

‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren.

‘Het is leuk koken met wild en gevogelte’

‘Het is leuk koken met wild en gevogelte’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren. De slagers, poeliers en bedrijven wild en gevogelte in deze rondvraag zijn er klaar voor. Daarbij kiezen ze allemaal voor kwaliteit...