Pat Whelan: De Ierse slager over succesvol ondernemerschap

6 oktober 2022 Saskia Jabaaij

De Ierse slager Pat Whelan was een gast spreker op Slavakto. Tijdens een Q&A met Jord Althuizen vertelde hij over de historie van zijn slagerijbedrijf en wat de succesfactoren zijn voor succesvol ondernemerschap.

Slager Pat Whelan heeft 12 locaties verdeeld over Ierland en 1500 winkelbedrijven die aan hem zijn gekoppeld. Het bedrijf gaat al 5 generaties terug en hij heeft het slagersvak dan ook vanaf jongs af aan mee gekregen.  Doordat het vak van generatie op generatie is doorgegeven in zijn familie vindt hij het belangrijk om deze kennis ook weer door te geven. Hij heeft daarom een eigen academie opgericht waarin hij zijn kennis van het slagersvak deelt met een nieuwe generatie.

kernwaarden

Tijdens de presentatie vertelde Whelan over de kernwaarden van het bedrijf. Dit zijn volgens hem kwaliteit en service. Hij gelooft dat in een moeilijke tijd, zoals waar we nu in zitten met inflatie en stijgende prijzen, je vooral moet blijven geloven in je eigen concept. Het is belangrijk om je eigen identiteit te behouden door niet te veel mee te willen gaan met de veranderende omstandigheden. Het opbouwen van een sterke klantenrelatie is daarbij ook belangrijk. Als je een goede klantenrelatie hebt opgebouwd en de kwaliteit en de service behouden blijven, dan zullen de meeste klanten begrip hebben voor de situatie. Hij gebruikt zelf bijvoorbeeld het internet hiervoor. Sociale media en online verkoopkanalen hebben als voordeel dat ze zorgen voor een landelijke dekking.

duurzaamheid en transparantie

Verder is Pat Whelan een groot voorstander van duurzaamheid. Inzicht en respect voor het dier en transparantie over de bereiding van het vlees vindt hij belangrijk. Er bestaat volgens hem niet zoiets als ‘cheaper cuts’ van vlees, want elk deel is waardevol. Hij vindt dat het de verantwoordelijkheid van de slager is om hierover over te informeren naar klanten toe. 

kansen in de toekomst

Voor de toekomst ziet Whelan veel kansen. Hij gelooft dat door te investeren in kennis van het slagersvak, het interessanter wordt voor buitenstaanders. Zo raken er meer mensen geïnteresseerd in het beroep. Ook ziet hij kansen in de tijden van inflatie. Mensen gaan in de toekomst misschien minder vaak uiteten, maar halen daardoor als ze thuis koken wellicht vaker een stuk kwaliteitsvlees. Als laatste denkt hij ook dat er in de toekomst minder vlees gegeten wordt, maar dat er dan wel vaker wordt gekozen voor goede kwaliteit. Dit zijn aspecten waar er voor het slagersvak mooie kansen liggen.

Altijd op de hoogte blijven?