Nederland meest flexitarische land van Europa

Onderzoeksrapport ProVeg

Nederland kent de meeste (zelfverklaarde) flexitariërs en minste vleeseters van Europa. Dat blijkt uit een onderzoek onder 7.500 consumenten uit tien Europese landen die onlangs werden ondervraagd.

Het gaat hier om een Europees onderzoek door ProVeg International in samenwerking met Innova Market Insights, de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent als onderdeel van het Europese Smart Protein-project.

Het percentage flexitariërs in Nederland komt uit op 42 procent, in Europa ligt dat gemiddeld op 30 procent. Als 'vleeseter' omschrijft zich 48 procent van de Nederlandse respondenten. Het Europese gemiddelde is 61 procent en Polen telt met 68 procent de meeste vleeseters. Met vega's staat Nederland op de derde plaats met 5 procent vegetarisch en 2 procent veganistisch eters. Duitsland en Groot-Brittannië zijn de vega-koplopers met 9 procent.

De hoofdconclusies van het rapport:

  • Bijna de helft van de Europese consumenten (46 procent) verklaarde dat ze hun vleesconsumptie in het afgelopen jaar hebben verminderd.
  • Iets minder dan 40 procent van de Europese consumenten is van plan minder vlees te consumeren in de komende zes maanden.
  • Ongeveer 30 procent van de consumenten geeft aan van plan te zijn hun zuivelconsumptie te verminderen.
  • Bijna 30 procent van de Europeanen zegt van te plan zijn aanzienlijk meer plantaardige zuivel- en vleesproducten te consumeren.

Als belemmering om meer plantaardig te eten noemen de respondenten dat plantaardige producten te duur zijn, vergeleken met vlees en zuivel. Daarnaast geven ze aan dat er - vooral buiten de deur - te weinig keuze is in vlees- en zuivelvervangers. Veerle Vrindts, directeur van Proverg Nederland, geeft in een persbericht over de resultaten van dit onderzoek aan: “De relatief hoge prijzen van vlees- en zuivelvervangers zijn deels het gevolg van de ontwikkelfase waarin de markt zich bevindt. Producenten investeren veel geld in uitbreiding en ontwikkeling van innovatieve nieuwe producten. Ze hebben nu nog niet de schaalvoordelen die de vleesindustrie heeft."

Vrindts verwijst naar de supermarkten, die volgens haar de prijzen hoog houden "door flinke marges te vragen op plantaardige producten, terwijl de dierlijke producten juist tegen stuntprijzen worden verkocht. Zo laat je makers en kopers van plantaardige producten eigenlijk de vleesproducten subsidiëren en dat is niet eerlijk." Vrindts wil duurder vlees en goedkopere nep.

Volgens Kieskompas eten Nederlanders nog altijd graag vlees, en spijbelen ze - volgens eigen zegen - maar zo'n beetje de helft van de week. Volgens harde consumptiedata houden Nederlanders ondanks de stijgende verkopen van vleesvervangers, vast aan hun stukje vlees. Alleen gesloten restaurants houden ons van het vlees.

Dit is een artikel van Foodlog

Foodlog

Dossiers
Lees ook
Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Nederlanders eten minder vlees. Uit onderzoek van Marktdata naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers blijkt dat de afgelopen 12 maanden 36 procent van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of helemaal is gestopt.

Vol vertrouwen de toekomst in

Vol vertrouwen de toekomst in

Er komt een tijd dat de consument incognito, met een bivakmuts op, door de supermarkt sluipt en stiekem vlees in het winkelwagentje doet. Goed weggemoffeld en gecamoufleerd liggen dan twee speklapjes en een pond gehakt verscholen onder prei, koffie en toiletpapier.

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.