Milieu Centraal geeft overzicht voedselkeurmerken

milieu centraal

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal brengt ordening aan in de veelheid van duurzame keurmerken op voedselproducten. Daarvoor is een beoordelingssystematiek ontwikkeld, mede op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en de Alliantie Verduurzaming Voedsel. De methodiek van Milieu Centraal geeft antwoord op de oproep van de Autoriteit Consument en Markt om 'een kader te ontwikkelen voor het beheer van keurmerken'.

Milieu Centraal ontwikkelde de beoordelingssystematiek op basis van een stakeholderdialoog met overheid, wetenschap, bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld. Met de systematiek kunnen voedselkeurmerken en logo's op een eenduidige manier beoordeeld worden op drie aspecten: ambitieniveau op duurzaamheid, transparantie en betrouwbaarheid. Alleen keurmerken of logo’s met de hoogste scores op al deze aspecten kunnen ‘solide’ genoemd worden. De resultaten van de ordening worden in het najaar gepresenteerd. De bedoeling is om vervolgens tweejaarlijks een nieuwe ordening te publiceren. Idee daarbij is dat extra positieve aandacht voor een selecte groep van ‘solide’ keurmerken een aantrekkende werking heeft op consumenten én bedrijven.

Makkelijker duurzame keuzes maken

Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal: 'Er zijn veel keurmerken en logo's op voeding te vinden in de winkels, en over de betekenis en betrouwbaarheid hiervan is veel onduidelijkheid en discussie. Een objectieve beoordeling helpt. Dan wordt het makkelijker voor mensen om duurzame keuzes te maken; je hoeft ze niet meer alle 80 te onthouden.' Ook het bedrijfsleven verwelkomt het initiatief. Aalt Dijkhuizen, voorzitter Alliantie Verduurzaming Voedsel: 'Een keurmerk is één van de middelen die bedrijven kunnen gebruiken om duurzaamheid te organiseren en te borgen. De beoordeling van Milieu Centraal kan bedrijven helpen om wegwijs te worden in keurmerken, en keuzes te maken. Duurzaamheid in brede zin is niet in één of een aantal keurmerken te vangen, maar op specifieke thema's kunnen keurmerken belangrijke instrumenten zijn.'

Methodiek

Per productgroep worden alle voor die productgroep relevante keurmerken en logo’s naast elkaar gezet. Per thema (milieu, dierenwelzijn, sociale aspecten) worden ze vergeleken op ambitieniveau en beoordeeld op transparantie en betrouwbaarheid. Een inschatting van de onderzoekers van Milieu Centraal wordt geborgd door reviewmethodiek: meerdere experts beoordelen het keurmerk of logo. Een solide keurmerk is omschreven als: 'Een betrouwbaar keurmerk dat ambitieuze duurzaamheidseisen stelt en daar transparant over communiceert (door op de website zowel goed vindbaar, begrijpelijke en toetsbare informatie over de eisen en de resultaten te publiceren)'. Met betrouwbaar wordt bedoeld dat de eisen door een onafhankelijke partij gecontroleerd worden en dat de keurmerkeigenaar een sanctiebeleid heeft bij niet voldoen aan de gestelde eisen.

Lees hier de toelichting ordening keurmerken proces en criteria.

Lees ook
Alternatief stikstofplan: Meer geld voor boeren met duurzame producten

Alternatief stikstofplan: Meer geld voor boeren met duurzame producten

Een groep experts overhandigde het kabinet 18 augustus een eigen stikstofplan met de titel Toekomst zoekt Boer. De stikstofuitstoot moet in dit plan nog steeds met de helft verminderen, maar de overheid moet de duurzame boeren helpen. Deze krijgen nu te weinig voor hun producten.

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable produceert varkens- en rundvlees op basis van één dierlijke cel. 20 juli presenteerde de kweekvleesproducent de eerste beelden van een worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees. Meatable verwacht dit product in 2025 op de markt te kunnen brengen.