Milieu Centraal geeft overzicht voedselkeurmerken

milieu centraal

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal brengt ordening aan in de veelheid van duurzame keurmerken op voedselproducten. Daarvoor is een beoordelingssystematiek ontwikkeld, mede op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en de Alliantie Verduurzaming Voedsel. De methodiek van Milieu Centraal geeft antwoord op de oproep van de Autoriteit Consument en Markt om 'een kader te ontwikkelen voor het beheer van keurmerken'.

Milieu Centraal ontwikkelde de beoordelingssystematiek op basis van een stakeholderdialoog met overheid, wetenschap, bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld. Met de systematiek kunnen voedselkeurmerken en logo's op een eenduidige manier beoordeeld worden op drie aspecten: ambitieniveau op duurzaamheid, transparantie en betrouwbaarheid. Alleen keurmerken of logo’s met de hoogste scores op al deze aspecten kunnen ‘solide’ genoemd worden. De resultaten van de ordening worden in het najaar gepresenteerd. De bedoeling is om vervolgens tweejaarlijks een nieuwe ordening te publiceren. Idee daarbij is dat extra positieve aandacht voor een selecte groep van ‘solide’ keurmerken een aantrekkende werking heeft op consumenten én bedrijven.

Makkelijker duurzame keuzes maken

Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal: 'Er zijn veel keurmerken en logo's op voeding te vinden in de winkels, en over de betekenis en betrouwbaarheid hiervan is veel onduidelijkheid en discussie. Een objectieve beoordeling helpt. Dan wordt het makkelijker voor mensen om duurzame keuzes te maken; je hoeft ze niet meer alle 80 te onthouden.' Ook het bedrijfsleven verwelkomt het initiatief. Aalt Dijkhuizen, voorzitter Alliantie Verduurzaming Voedsel: 'Een keurmerk is één van de middelen die bedrijven kunnen gebruiken om duurzaamheid te organiseren en te borgen. De beoordeling van Milieu Centraal kan bedrijven helpen om wegwijs te worden in keurmerken, en keuzes te maken. Duurzaamheid in brede zin is niet in één of een aantal keurmerken te vangen, maar op specifieke thema's kunnen keurmerken belangrijke instrumenten zijn.'

Methodiek

Per productgroep worden alle voor die productgroep relevante keurmerken en logo’s naast elkaar gezet. Per thema (milieu, dierenwelzijn, sociale aspecten) worden ze vergeleken op ambitieniveau en beoordeeld op transparantie en betrouwbaarheid. Een inschatting van de onderzoekers van Milieu Centraal wordt geborgd door reviewmethodiek: meerdere experts beoordelen het keurmerk of logo. Een solide keurmerk is omschreven als: 'Een betrouwbaar keurmerk dat ambitieuze duurzaamheidseisen stelt en daar transparant over communiceert (door op de website zowel goed vindbaar, begrijpelijke en toetsbare informatie over de eisen en de resultaten te publiceren)'. Met betrouwbaar wordt bedoeld dat de eisen door een onafhankelijke partij gecontroleerd worden en dat de keurmerkeigenaar een sanctiebeleid heeft bij niet voldoen aan de gestelde eisen.

Lees hier de toelichting ordening keurmerken proces en criteria.

Lees ook
ABN AMRO: CO2-voetafdruk Nederlandse varkens behoort tot laagste ter wereld

ABN AMRO: CO2-voetafdruk Nederlandse varkens behoort tot laagste ter wereld

2021 was een slecht jaar voor de Nederlandse varkenshouderij. Enerzijds lagen de prijzen voor varkensvlees laag, terwijl varkenshouders anderzijds geconfronteerd werden met hoge kosten. Maar er is ook goed nieuws.

Espera organiseert een live ronde tafel discussie

Espera organiseert een live ronde tafel discussie

Op 19 januari organiseert Espera een ronde tafel discussie. Deze wordt live uitgezonden vanuit Studio 47 in Duisburg, Duitsland. Espera is een fabrikant van geavanceerde weeg-, uitprijs- en etiketteersystemen. De machines van Espera worden gebruikt in de foodindustrie bij industriële verpakkers van verse levensmiddelen zoals vlees, kip, vis, kaas, maaltijden,...

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.