Ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’
Het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP) organiseert op 1 februari de ketenkennisdialoog ‘De smaken van duurzamer varkensvlees’.
Er is een veelheid aan duurzamere ketenconcepten voor varkensvlees in Nederland en op dit gebied is Nederland een voorloper. Het zijn concepten voor supermarkten, foodservices en slagers met en zonder keurmerk. Met een Ketenkennisdialoog wil het Marktprogramma VDP bestaande en nieuwe ketenconcepten inspiratie bieden voor het vermarkten en het betrekken van de consument.
Duurzaam varkensvlees
Deze middag presenteert het Marktprogramma VDP recent consumentenonderzoek, de visie van marketingexperts en gaat in op de kansen voor het vermarkten van beter varkensvlees, vers in maaltijden en vleeswaren. Ook wordt gekeken naar de praktijk. Wat betekent dit voor merken? Denk bijvoorbeeld aan Beter voor Varken, Natuur en Boer van Albert Heijn, Boerentrots van Plus, Unox, Livar, Wroetvarken en Kips.
Consumentenonderzoek
Het consumentenonderzoek werd uitgevoerd door Blauw Research in samenwerking met partners van het Marktprogramma VDP. Het onderzoek richtte zich op de beleving van de consument in de supermarkt voor varkensvlees met specifieke focus op de relevantie van herkomst en duurzaamheid. Merkenexpert Andy Mosmans geeft zijn visie op dit onderzoek tijdens de ketenkennisdialoog.
Ketenkennisdialoog
Met de ketenkennisdialoog wil het Marktprogramma VDP de deelnemers praktisch inzicht in de kansen voor het (door)ontwikkelen van varkensvleesconcepten met verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn, milieu en/of biodiversiteit geven. Ook komt de verdere segmentering in het winkelschap naar specifieke consumentgroepen aan bod. Wat kunnen merken, branchecampagnes en keurmerken hieraan bijdragen?
Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP)
Binnen het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP) slaan partijen in de dierlijke productieketen (vlees, zuivel en eieren) de handen ineen voor het vergroten van het marktaandeel dierlijke producten met bovenwettelijke duurzamere prestaties. Het doel is niet het vergroten of verkleinen van het algehele aandeel dierlijke producten in de afzet en consumptie, maar het verder verduurzamen van dierlijke producten, wanneer consumenten daarvoor kiezen in de verschillende afzetkanalen.
Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.
|
Altijd op de hoogte blijven?
Dossiers
Meer over
Lees ook
Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd
BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.
270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten
Het kabinet wil dat de Nederlandse industrie gaat verduurzamen en trekt daarvoor 270 miljoen uit. Bedrijven en instellingen die innoveren of investeren in de vermindering van CO2-uitstoot kunnen gebruikt maken van verschillende subsidies die dit voorjaar open gaan.
Pluimveesector wil gelijk speelveld met andere landen
Door een toename van de import van pluimveevlees en eieren uit derde landen, komen er steeds meer producten op de markt waarvoor lagere standaarden gelden. De Nederlandse pluimveesector wil een gelijk speelveld en vraagt hiervoor aandacht in een brief aan de verantwoordelijke ministers.