Kerstdrukte impuls voor online boodschappen

20 december 2016

Nederlandse consumenten doen deze maand opvallend vaker hun boodschappen online. Daarmee ontvluchten ze voor de normale boodschappen de drukte in de winkels.

Dat meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org, zonder daarbij concrete cijfers te noemen. ‘Consumenten laten de producten thuisbezorgen of halen ze af in de winkel. Ze ontvluchten hiermee de drukte in de winkel op de zaterdag voor kerst. Ook de wijnen en speciaalbieren die onder de kerstboom worden gelegd, worden dit jaar veelvuldig online gekocht’, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

Groeiend online aanbod

De organisatie ziet een aantal redenen voor de groei van de online kruidenierssector. Jongen wijst daarbij onder meer op het het groeiende aanbod. Het afgelopen jaar zijn meer supermarktketens begonnen met het online verkopen van boodschappen. Daarnaast groeit met de feestdagen de verkoop van luxe maaltijdboxen en delicatessen sterk, zo meldt de organisatie op basis van het eigen onderzoek.

Online feestdagenomzet nadert miljard euro

De foodsector vindt daarmee aansluiting bij de totale retailsector, die online groeit en bloeit rond de feestdagen. In totaal wordt in de drie weken voor Kerstmis voor ruim 925 miljoen euro online geshopt. De totale onlineomzet van winkeliers ligt in de periode tussen 6 en 24 december daarmee 57 procent hoger dan normaal.

Drukste dag in bestaan voor Bol en Coolblue

Grote marktpartijen als Bol.com en Coolblue spraken maandag over de drukste dag in hun bestaan. Bij Coolblue gaat op het piekmoment op maandag een pakket per seconde de deur uit. Bol.com verwacht dit etmaal een record van circa 500.000 artikelen te verwerken. Traditiegetrouw liggen vooral parfum en cadeaubonnen onder de boom. Ook bestsellers als het boek Judas en het nieuwste boek uit de Harry Potter-reeks zijn populair, net als fitnesstrackers en Chromecasts, een apparaat dat wordt gebruikt om muziek en films te streamen.

Altijd op de hoogte blijven?