Jubilerende werkgroep Ambachtelijke Slagersvrouwen kijkt vooruit

Ambachtelijke slagersvrouwen, interview bij Versalert

Voor de werkgroep Ambachtelijke Slagersvrouwen is 2016 een feestelijk jaar. De groep bestaat dertig jaar en initiatiefneemster Antonette van der Velden is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hoe waren de afgelopen jaren voor de slagersvrouwen en belangrijker: hoe zien zij de toekomst?

Drie dames, met één belangrijke overeenkomst: via hun mannen zijn ze in het slagersvak gerold, en ze zijn lid van de werkgroep Ambachtelijke Slagersvrouwen. De werkgroep viert dit jaar het 30-jarig bestaan. Tijd voor een gesprek. In het pand van Versalert in Utrecht spreekt Vleesmagazine met drie leden van de groep: voorzitter Janine van der Geest, oud-voorzitter Joke Sieverink en Lineke van Baaren.

Sieverink is al sinds 1996 betrokken bij de werkgroep, Van der Geest schoof tien jaar later aan en Van Baaren is nu tweeënhalf jaar lid. De dames zien de toekomst van het slagersvak positief tegemoet. ‘Natuurlijk zullen er slagerijen gaan sluiten, omdat ze bijvoorbeeld geen opvolging kunnen vinden. Maar ik denk juist dat het aantal speciaalzaken in de toekomst gaat toenemen. Mensen worden zich meer bewust van vlees en de kwaliteit hiervan. Je merkt nu al dat mensen zich steeds meer richten op ambachtelijke kwaliteit en ik verwacht dat dit in de toekomst zal toenemen’, zegt Sieverink. In de supermarkten zien de slagersvrouwen dan ook geen concurrentie. Wel zijn ze bang voor ‘de gemakzucht’ van de consument. Sieverink: ‘Gemak is onze grootste concurrent. Mensen willen vaak snel even hun producten halen. Dan gaan ze bijvoorbeeld naar een winkel met parkeergelegenheid voor de deur. Als slager moet je ervoor zorgen dat mensen speciaal naar jou toe komen, voor jouw producten.’ Van Baaren beaamt dit: ‘Onze slagerij zit niet in de buurt van andere winkels in het dorp. Vaak krijgen we hier opmerkingen over. De klanten die we hebben komen speciaal voor ons.’

Gedurende de jaren is het slagersvak complexer geworden. ‘Je ziet dat er steeds meer regeltjes bijkomen. Maar ook op andere gebieden wordt er meer van ons verwacht. Je moet bijvoorbeeld ook zichtbaar zijn op social media. Vaak zijn het de vrouwen die al deze dingen oppakken. Mannen blijven vaak op de werkvloer in de productieruimte. Terwijl vrouwen in de winkel staan en daarnaast de admini-stratie en social mediabijhouden’, vertelt Van der Geest. ‘De vrouw naast de slager is een belangrijke schakel. In staat om de winkel aan het draaien te houden, zo allround zijn wij’, grappen de dames.

Mannen

De drie vrouwen zijn allen via hun man in het slagersvak gerold. Lineke van Baaren heeft bewust gekozen om haar baan in het onderwijs op te zeggen en samen met haar man de slagerij te gaan runnen. ‘En ik heb geen spijt van mijn keuze. Ik breng nog steeds kennis over. Nu op klanten in plaats van op kinderen. Ik vind het leuk om klanten te vertellen over recepten en tips te geven.’

In de tijd (1980) dat Joke Sieverink met haar man de slagerij startte, miste ze iemand die bij haar de grenzen bewaakte. ‘Ik wou dat er toen al een werkgroep Ambachtelijke Slagersvrouwen was geweest’, vertelt ze. ‘Ik had in die tijd enorm veel behoefte aan advies van collega’s, mensen die me konden begeleiden.’ Want dat is het belangrijkste onderdeel van de werkgroep: kennis en ervaring met elkaar uitwisselen.

slagersvrouwen-300x225 De werkgroep Ambachtelijke Slagersvrouwen op stap.

Zes keer per jaar komen de leden van de werkgroep bij elkaar. Dit kan in de vorm van een workshop zijn, maar ook een bedrijfsbezoek of stedentrip. De leden bezoeken elkaars bedrijf of komen op uitnodiging bij leveranciers die hun nieuwe producten demonstreren. De praktijk is een belangrijke pijler in de bijeenkomsten, die worden georganiseerd door het bestuur, met eventuele aanvulling van de expertise van medeleden zoals de afgelopen bijeenkomst in oktober. Toen gaven Lida Koelewijn en Berdien Spronk een demo hapjes maken en schotelwerk.

In het verleden zijn de dames al eens naar Italië geweest voor de Parmaham. De tripjes zijn een uitstekende gelegenheid om ervaringen te delen met elkaar. ‘Je brengt dan meer tijd met elkaar door, waardoor je ruim de tijd hebt om iedereen te spreken. Vaak bespreek je dan met elkaar de problemen die je zelf tegenkomt in de zaak’, vertelt Van der Geest. ‘Na elke bijeenkomst kom ik geïnspireerd thuis’, vult Van Baaren aan. ‘Het is fijn om met gelijkgestemden te kunnen praten. Je leert van elkaar. Ook al loopt alles goed in de zaak, iedereen zoekt naar verbetering.’

Werkgroep Ambachtelijke Slagersvrouwen

De werkgroep Ambachtelijke Slagersvrouwen is al dertig jaar een zelfstandige werkgroep die niet onder de paraplu van een andere organisatie valt. In 1986 werd de werkgroep opgericht. Het doel van de groep is om vernieuwend te blijven en in te spelen op nieuwe trends, met als motto: ‘Samen sterk in ambachtelijk werk’. Het dagelijks bestuur bestaat uit Alice de Marel, Suzan Termeer, Margriet Konijn, Ina van der Vlis, Joke Sieverink en voorzitter Janine van der Geest.

Nieuwe leden zijn van harte welkom. Geïnteresseerd? Stuur een mail naar: info@ambachtelijkeslagersvrouwen.nl om je op te geven of voor extra informatie.

Dossiers
Lees ook
Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.

Vertrouwen

Vertrouwen

Voor een goed stukje vlees op z’n tijd, blijft ruimte, ook in de toekomst. En dat goede stukje vlees komt van vakmensen die weten waar ze het over hebben.

Kansen voor de toekomst van de slagerij

Kansen voor de toekomst van de slagerij

De vraag naar meer (online) gemak is dé trend van dit moment. Daarin liggen kansen voor de slager. Meer consumentgericht denken is daarbij een must. Het opleiden van een nieuwe generatie ondernemers is de grootste uitdaging met het oog op de toekomst, vinden vertegenwoordigers uit de branche.