Gert-Jan Oplaat voorgedragen als nieuwe President AVEC

Gert-Jan Oplaat_Nepluvi

De branchevereniging van de Europese pluimveeverwerkende industrie (AVEC) draagt Gert-Jan Oplaat, voorzitter NEPLUVI, voor als nieuwe President. In september 2022 beslissen de leden tijdens de General Assembly in Riga, Letland over de benoeming.

AVEC behartigt de belangen van Europese pluimveeslachterijen, pluimveevleesverwerkers en handelaren in pluimveevlees. Binnen Avec behartigen negentien brancheorganisaties van aangesloten EU-landen de nationale belangen.  Hiermee vertegenwoordigt AVEC 95 procent van de Europese pluimveeverwerkende industrie.

Europese pluimveeverwerkende industrie

Binnen de Europese pluimveeverwerkende industrie zijn meer dan 370.000 mensen werkzaam zijn en er vallen meer dan 25.000 familiebedrijven onder. De totale productiewaarde van de sector bedraagt zo’n 38 miljard euro. Hiermee is Europa de op twee na grootste producent van pluimveevlees.

In 2021 werd Gert-Jan Oplaat al aangewezen als vicevoorzitter bij AVEC. Bij instemming van de leden in Riga volgt Oplaat in september Paul Lopez, voorzitter van de Franse pluimveeverwerkende industrie (FIA) op. Oplaat bekleedt de positie van President vanuit zijn functie als voorzitter van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI). 

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Innovatie en diversiteit

“Het zou een eer zijn om de Europese pluimveeverwerkende industrie te mogen vertegenwoordigen vanuit deze nieuwe positie. De pluimveesector is een zeer innovatieve sector die de afgelopen jaren heeft bewezen te luisteren naar de wens uit de maatschappij en hier razendsnel op te kunnen schakelen. Zowel sectorbrede ontwikkelingen als ook veel initiatieven van individuele ondernemers”, vertelt Oplaat. “Niet alleen de grote diversiteit is een kracht van de sector, maar ook de vooruitstrevende initiatieven die streven naar duurzame concepten, aanvullende eisen voor dierenwelzijn en het verder verlagen van haar milieu impact, zijn voorbeelden waaruit blijkt dat de sector bijzonder vooruitstrevend is.”

De cijfers van de afgelopen jaren laten volgens Oplaat zien dat pluimveevlees een belangrijk onderdeel is van het dieet van de Europese consumenten. “Zo is de afgelopen tien jaar de consumptie van pluimveevlees mondiaal met meer dan 25% gestegen en zijn ook de vooruitzichten op de lange termijn stijgend door toenemende bevolkingsgroei. Dat laatste brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee, één die ik graag aan ga.”

Gert-Jan Oplaat 

Gert-Jan Oplaat werd op 22 november 1964 geboren in Markelo als zoon van een pluimveehouder. De pluimveehouderij bracht Oplaat ook buiten het ouderlijk bedrijf een voorliefde voor de agrarische sector. Hij bekleedde diverse functies als Voorzitter van de Kamer van Koophandel en Voorzitter van de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders en besloot om zijn politieke interesse te volgen. Van 1998 tot en met 2006 was Oplaat Lid van de Tweede Kamer.

In januari 2015 trad hij aan als voorzitter van NEPLUVI. Bij NEPLUVI zijn ondernemers aangesloten die pluimvee slachten en/of pluimveevlees be- en verwerken, alsmede ondernemers die handelen in pluimveevlees en/of levend slachtpluimvee. 

 

Dossiers
Lees ook
EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

De Europese Commissie (EC) en 65 belanghebbenden uit de sector ondertekenden begin juli de EU-gedragscode voor verantwoordelijke levensmiddelenbedrijven en marketingpraktijken. Het is de volgende stap in de “Van boer tot bord”-strategie.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

Vleesbranche: Vleestaks is niet effectief

Vleesbranche: Vleestaks is niet effectief

Verschillende politieke partijen willen een belasting op vleesproducten, de zogenaamde vleestaks invoeren. De vleesbranche verwijst dit idee naar de prullenbak en noemt het niet effectief, niet uitvoerbaar en soms zelfs contraproductief.