Dirk schrapt kiloknaller van voorpagina folder

16 augustus 2017 Edwin Rensen Distrifood

Dirk stopt met het plaatsen van kiloknallers op de voorpagina van haar actiefolders. Dit bevestigt Esther Kingma van Detailresult.

Wakker Dier reageert opgetogen op dit besluit.

40 tot 50 procent meer verkocht vlees

‘Deze stap van Dirk betekent minder aandacht voor kiloknallers en dat is goed nieuws voor de dieren in de vee-industrie’, aldus een woordvoerder van Wakker Dier. ‘Een kiloknaller op de voorpagina zorgt al snel voor 40 tot 50 procent meer verkocht vlees dan een kiloknaller binnenin een folder.’

Analyse 331 actiefolders

Wakker Dier roept andere supermarkten op het voorbeeld van Dirk te volgen. De organisatie analyseerde alle 331 actiefolders van de twaalf grootste supermarktketens uit het eerste halfjaar van 2017. ‘In die periode stond op de voorpagina van 18 procent van de supermarktfolders een kiloknaller, reclame voor dieronvriendelijk, keurmerkloos vlees’, aldus Wakker Dier.

Toezegging van Dirk

Dirk had in 2017 nog één keer een kiloknaller op de voorpagina, maar door de toezegging is dat dus de laatste geweest. Ook Plus doet het volgens Wakker Dier goed. De keten heeft sinds twee jaar geen enkele kiloknaller op de voorpagina gezet. Plus doet echter geen toezegging dit ook nooit meer te zullen doen.

Jumbo volgt Emté

Emté zette bij tweederde van haar folders een kiloknaller op de voorpagina. Dat is het vaakst van alle onderzochte supermarkten. Op de tweede plek volgt Jumbo met 37 procent van haar folders. Hoogvliet is derde met 26 procent. De drie ketens waren daarmee de enige die ver boven het gemiddelde van 18 procent zaten.

Altijd op de hoogte blijven?