Dierloos – Dirk-Jan Verdonk

Dierloos - Dirk jan Verdonk

Dierloos van Dirk-Jan Verdonk omschrijft de geschiedenis van vegetariërs en veganisten in Nederland. Hoe ontstond het vegetarisme en veganisme en hoe verliep de ontwikkeling?

“Vegetarisme was ooit een onvoorstelbaar fenomeen”, staat er te lezen op de achterflap. “ ‘Spoedig van honger omkomen’ was het lot van mensen met een plantaardig dieet, aldus de gezaghebbende Gezondheidsleer voor ontwikkelden van alle standen van Nederland in 1879.” Vandaag de dag neemt het aantal vegetariërs en vegans snel in aantal toe. Dat geldt ook voor de zogenaamde flexitariërs en flexinisten, mensen die minder vlees eten. Redenen daarvoor zijn te vinden in de zorgen om het welzijn van dieren, klimaatverandering, het verlies aan biodiversiteit en gezondheid.

Maar hoe is vegetarisme en veganisme eigenlijk ontstaan? Wie is er met een vleesloos dieet begonnen? In het boek Dierloos probeert Verdonk antwoord te geven op deze vragen. Aan bod komen onder andere het ontstaan van het vegetarisme en veganisme, de voormannen en vrouwen, de ontwikkeling en verspreiding van vegetarische ideeën en praktijken, en de tegenstand die vegetariërs ervaren.

Over de auteur

De auteur Dirk-Jan Verdonk werkt als hoofd programma’s van het Nederlandse kantoor van World Animal Protection. Eerder verschenen van zijn hand Het dierbare gerecht en Dierenrechten.

Prijs: 23,99 | ISBN: 9789025310363

Dit boek is te koop bij Libris of andere lokale boekhandels. Steun de boekhandel en koop lokaal!

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit en inclusie zijn actuele onderwerpen. Denk aan Black lives matters, #metoo en de zwartepietendiscussie. Ook op de werkvloer. Steeds meer bedrijven vinden diversiteit belangrijk. Maar hoe ga je met dit onderwerp aan de slag? Het boek De Inclusiemarathon, het Managementboek van het jaar 2022, kan hierbij helpen.

‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem

‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem

Rolf Mulder komt na 10 jaar met een herziene, uitgebreidere uitgave van zijn boek ‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem. Over de bekende stripfiguur Olivier B. Bommel en de kunst van het leidinggeven. Wie de stijl van Bommel weet toe te passen heeft volgens Mulder de routekaart in handen naar echt leiderschap.

Brand New BBQ

Brand New BBQ

Met de start van het nieuwe BBQ-seizoen verschijnt Brand New BBQ. Het tiende boek in de Smokey Goodness reeks van Jord Althuizen. Hij laat in zijn boek zien hoe je met oude technieken nieuwe smaken kan creëren.