Dierloos – Dirk-Jan Verdonk

Dierloos - Dirk jan Verdonk

Dierloos van Dirk-Jan Verdonk omschrijft de geschiedenis van vegetariërs en veganisten in Nederland. Hoe ontstond het vegetarisme en veganisme en hoe verliep de ontwikkeling?

“Vegetarisme was ooit een onvoorstelbaar fenomeen”, staat er te lezen op de achterflap. “ ‘Spoedig van honger omkomen’ was het lot van mensen met een plantaardig dieet, aldus de gezaghebbende Gezondheidsleer voor ontwikkelden van alle standen van Nederland in 1879.” Vandaag de dag neemt het aantal vegetariërs en vegans snel in aantal toe. Dat geldt ook voor de zogenaamde flexitariërs en flexinisten, mensen die minder vlees eten. Redenen daarvoor zijn te vinden in de zorgen om het welzijn van dieren, klimaatverandering, het verlies aan biodiversiteit en gezondheid.

Maar hoe is vegetarisme en veganisme eigenlijk ontstaan? Wie is er met een vleesloos dieet begonnen? In het boek Dierloos probeert Verdonk antwoord te geven op deze vragen. Aan bod komen onder andere het ontstaan van het vegetarisme en veganisme, de voormannen en vrouwen, de ontwikkeling en verspreiding van vegetarische ideeën en praktijken, en de tegenstand die vegetariërs ervaren.

Over de auteur

De auteur Dirk-Jan Verdonk werkt als hoofd programma’s van het Nederlandse kantoor van World Animal Protection. Eerder verschenen van zijn hand Het dierbare gerecht en Dierenrechten.

Prijs: 23,99 | ISBN: 9789025310363

Dit boek is te koop bij Libris of andere lokale boekhandels. Steun de boekhandel en koop lokaal!

Dossiers
Lees ook
Tijdwinst – Elke dag om 15.00 uur klaar

Tijdwinst – Elke dag om 15.00 uur klaar

In het boek Tijdwinst – Elke dag om 15.00 uur klaar geeft Björn Deusings praktische tips over time management en slimmer werken. Hij belooft hogere productiviteit, meer rust en een zes-urige werkdag.

Easy BBQ Every Moment

Easy BBQ Every Moment

In ‘Easy BBQ, Every moment’ deelt Grill Guru 101 tips & tricks voor de BBQ en 40 recepten voor vlees, vis, groente en desserts. Van een klassieke Sunday roast tot een snelle Friday night burger of een groetetopper voor Meatless Monday.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”