De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie ‘Foods’ en overall-winnaar van de Sustainable Brand Index.

Annemarije Tillema, Country Director van de Sustainable Brand Index in Nederland: “Consumenten waarderen de manier waarop De Vegetarische Slager het verhaal uitlegt over vlees en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Door de ernst van de klimaatimpact van vleesconsumptie in evenwicht te brengen met humor en smakelijke producten, slaagt De Vegetarische Slager erin een breed publiek aan te trekken en te boeien, niet alleen old-school vegetariërs.”

Overstap op PET plastic

Om voedselverspilling tegen te gaan, werkt De Vegetarische Slager samen met het Leger des Heils en de Participatiekeuken in Den Haag. In 2021 maakte het bedrijf overstap naar tray-verpakkingen van 100% gerecycled PET plastic, waarbij ze jaarlijks 210 ton gebruikt plastic kunnen recyclen. Ook maakte het bedrijf een switch in papieren verpakking: van 100% nieuw karton naar 60% gerecycled karton, wat een jaarlijkse productie van 130 ton nieuw karton kan voorkomen.

Bron: De Vegetarische Slager

Lees ook
Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Productontwikkeling in de vleesbranche

Productontwikkeling in de vleesbranche

Of het in de vleessector nou gaat om het ontwikkelen van machinerie, vleesproducten of ingredi├źnten: aandacht voor duurzaamheid, gezondheid en milieu is evident. Maar ook gemak is een belangrijke voorwaarde anno 2022, zowel in de techniek voor vleesverwerking als bij het koken door de consument.

Alternatief stikstofplan: Meer geld voor boeren met duurzame producten

Alternatief stikstofplan: Meer geld voor boeren met duurzame producten

Een groep experts overhandigde het kabinet 18 augustus een eigen stikstofplan met de titel Toekomst zoekt Boer. De stikstofuitstoot moet in dit plan nog steeds met de helft verminderen, maar de overheid moet de duurzame boeren helpen. Deze krijgen nu te weinig voor hun producten.