‘De evolutie van weegschalen is al lang aan de gang’

Weda_rondvraag VLE 5-2021

Hoe beter je je apparatuur inzet, hoe meer het oplevert. Dat geldt voor snelheid, precisie, hygiëne en al die andere zaken rond vleesverwerking. Het is een kwestie van communicatie tussen de verschillende technische onderdelen en vooral een kwestie van openstaan voor wensen, kansen en (nieuwe) mogelijkheden. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Rutger Gassner van Weda.

Iedereen kent het nog wel: op je beurt wachten, iets bestellen, wachten tot de slager het gesneden, gewogen en ingepakt heeft en dan afrekenen. Zo was het toen Weda uit Naarden in 1948 begon met weegschalen. “Maar er komt steeds meer bij het slagersvak kijken”, zegt Rutger Gassner, die Weda twee jaar geleden overnam. “Slagers hebben al jaren te maken met etiketten waar steeds meer informatie op moet. De evolutie van de weegschaal van mechanisch toestel tot hart van een compleet digitaal kassa­systeem is snel gegaan. Kassasystemen registreren ook de herkomst van producten, het voorraadbeheer en data over transacties. Ze geven uitgebreide managementrapportages. Al die data zijn antwoorden op wettelijke regels, efficiënter werken, minder verspilling en vooral: ander consumentengedrag. In sneltreinvaart zijn er veel webshops, zelfservices met voorverpakte producten en andere ‘pick & go’-formules bijgekomen. In die zin verdwijnt de traditionele slager. Veel ambachtelijke slagers weten de voordelen van digitale oplossingen goed te benutten.”

Toch ziet Rutger dat ondernemers soms (te) veel geld uitgeven aan prachtige systemen waar ze netto meer uit zouden kunnen halen dan ze doen. “Er is behoefte aan geïntegreerde oplossingen. Daarbij krijgen we een breed scala aan vragen. Hoe regel je het als klanten online extra dungesneden vleeswaren bestellen? Hoe kan je klanten die haast hebben sneller helpen als het druk is in de winkel? Hoe organiseer je de logistiek van webshop bestellingen? Hoe krijg ik alle informatie op het etiket? En hoe krijg ik inzicht in de kwaliteit van mijn werkprocessen? Het doet me plezier als slagers nadenken over wat hun klanten willen, hoe ze hiermee willen omgaan en hoe ze hun werkprocessen kunnen aanpassen met de daarbij behorende software en kassaweegschalen. Daarbij worden ze geconfronteerd met lastige issues en de kunst is om praktische oplossingen te bieden. Wij doen alles wat mogelijk is om daarin behulpzaam te zijn. We beginnen met waar ze goed in zijn en zo bouwen we verder. Het laatste waar een slager behoefte aan heeft is om met allerlei puzzelstukjes te blijven zitten. ”

Dit is het derde deel van de Rondvraag De perfecte match tussen apparatuur en ambacht. Volgende week volgt deel 4. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. 

Lees ook
MKB-Nederland, ministerie van SZW en KNS starten platform Loondoorbetaling bij ziekte

MKB-Nederland, ministerie van SZW en KNS starten platform Loondoorbetaling bij ziekte

De detailhandel kampt met aanhoudend hoog ziekteverzuim. Dit in combinatie met de krappe arbeidsmarkt maakt preventie en verzuimbeleid belangrijker dan ooit.

‘Hedendaagse consument vraagt enorme variëteit aan hoogwaardige producten’

‘Hedendaagse consument vraagt enorme variëteit aan hoogwaardige producten’

In april 2022 nam Marel Sleegers Technique over en verwelkomde daarmee de Nederlandse leverancier van oplossingen voor onder meer interleaving, stacking, loading en slicing in de Marel-familie.

Slagers worstelen met hoge energieprijzen

Slagers worstelen met hoge energieprijzen

Het zal niemand zijn ontgaan. Veel slagers worstelen met de hoge energieprijzen. Er zijn slagers bij wie de energierekening vijf keer hoger is dan voorheen en meer dan de helft van de slagers teert op het eigen vermogen, bleek uit een peiling van Koninklijke Nederlandse Slagers.