Consumenten besteden meer

Klant vergrijst

Consumenten hebben in mei ruim 2 procent meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De groei is wel wat lager dan in de voorgaande maand.

Er werd in mei vooral meer uitgegeven aan kleding en woninginrichting. Aan voedings- en genotmiddelen werd circa 1 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Verder hebben consumenten in mei bijna 3 procent meer besteed aan overige goederen.

Ook aan diensten als woninghuur, reizen met bus en trein en het bezoek aan kapper of restaurant werd meer besteed. De diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, zo merkte het CBS op.

Volgens de zogenoemde consumptieradar van het statistiekbureau zijn de omstandigheden voor de consumptie in juli iets gunstiger dan in mei.

Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Keurslager biedt beste klantervaring

Keurslager biedt beste klantervaring

De Keurslager staat op de eerste plaats van het beste klantervaring-onderzoek van KPMG. Het merk Keurslager is een van de vijf nieuwkomers op deze ranglijst. Van der Valk en De Echte Bakker maken de top 3 compleet.

CBS: recordaantal vacatures in derde kwartaal

CBS: recordaantal vacatures in derde kwartaal

De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. In het derde kwartaal groeide opnieuw het aantal vacatures. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stonden tegenover elke 100 werklozen 126 vacatures. Een nieuw record, aldus het CBS.