Consumenten besteden meer

Klant vergrijst

Consumenten hebben in mei ruim 2 procent meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. De groei is wel wat lager dan in de voorgaande maand.

Er werd in mei vooral meer uitgegeven aan kleding en woninginrichting. Aan voedings- en genotmiddelen werd circa 1 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Verder hebben consumenten in mei bijna 3 procent meer besteed aan overige goederen.

Ook aan diensten als woninghuur, reizen met bus en trein en het bezoek aan kapper of restaurant werd meer besteed. De diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, zo merkte het CBS op.

Volgens de zogenoemde consumptieradar van het statistiekbureau zijn de omstandigheden voor de consumptie in juli iets gunstiger dan in mei.

Lees ook
CBS: Minder varkens, aantal runderen blijft gelijk

CBS: Minder varkens, aantal runderen blijft gelijk

Er is een lichte daling van het aantal varkens. Tegelijkertijd blijft het aantal runderen gelijk. Dat blijkt volgens het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS) uit de voorlopige cijfers van de Landbouwtelling 2021. Ook zijn er minder schapen en kippen.

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Tussen 2011 en 2021 is 15,9 procent van het totaal aantal slagersbedrijven in Nederland van het toneel verdwenen. Begin 2011 waren er 2.270 slagersbedrijven, in 2021 waren er nog maar 1.910 over. De grootste terugloop had plaats bij de kleinere bedrijven. Groei in aantal kwam echter ook voor en wel bij de grotere slagers. Dit blijkt uit een analyse...

Nederlandse economie groeit weer

Nederlandse economie groeit weer

De Nederlandse economie groeide het tweede kwartaal van 2021 met 3,1 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De economie is nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis, maar door de versoepelingen van de maatregelen is er weer groei.