Brabants foodjaar zet iedere maand worstenbroodje centraal

5 maart 2018 Ria Besseling

Noord-Brabant European Region of Gastronomy 2018 zet tot eind dit jaar iedere maand een eigen worstenbroodje centraal. Vorige week werd tijdens de start van Noord-Brabant als Europese regio van de gastronomie het No Waste Worstenbroodje als eerste product geïntroduceerd. De bekende Brabantse snack is gevuld met worst van bokjesvlees dat anders verspild zou worden.

Elke maand krijgt een eigen worstenbroodje. Het kenmerkende foodproduct brengt op deze manier alle thema’s voor voedselinnovatie samen die tijdens de Noord-Brabant European Region of Gastronomy 2018 aan de orde komen.

Tegen verspilling

Met de start van het Brabantse foodjaar begon tevens de eerste WeAreFood-themamaand Samen tegen Verspilling. Deze maand worden zo’n 35 evenementen georganiseerd, zoals schoolbezoeken aan de Verspillingsfabriek, open dagen, een Paaspop Academy over verspilling en het eerste nationale Dutch Champions event tegen verspilling.

Noord-Brabant European Region of Gastronomy 2018 is een initiatief van de provincie en AgriFood Capital en wordt gesteund door Brabantse regio's en gemeenten, scholen, instellingen en bedrijven in agri en food, toerisme en horeca. De provincie organiseert tijdens Noord-Brabant als foodjaar een jaarprogramma met meer dan honderd events voor food professionals, bezoekers en inwoners.

Impuls voor agrifood

Het foodjaar moet een impuls geven aan de agrifood en leisure sector in Brabant. Drie regio’s gingen de provincie vorig jaar voor. 'Dit jaar laat Brabant zien wat het in zijn mars heeft op voedselgebied en dat is veel', aldus gedeputeerde Anne-Marie Spierings. 'Laten we dit jaar genieten van slimme innovaties, mooie samenwerkingen en vooral goed en duurzaam eten.' Diane Dodd, voorzitter van het organiserend IGCAT comité: 'Met deze erkenning schaart Brabant zich in de rij van toonaangevende foodregio’s die het verschil willen maken. Alles draait immers om de gezonde en duurzame voedselcultuur van de toekomst.' De provincie is dit jaar tegelijk met de West-Ierse foodregio Galway uitgeroepen tot Europese regio van de gastronomie.

In het innovatieprogramma WeAreFood uitgevoerd door AgrifoodCapital, gaan ondernemers, kennisinstellingen, studenten, zorg-professionals, onderzoekers, chefs en food experts het voedselsysteem verder vernieuwen. Enkele actuele maandthema’s zijn het aanpakken van voedselverspilling, producten van Brabantse bodem en Brabantse gastvrijheid.

Met de campagne Brabant Celebrates Food, uitgevoerd door VisitBrabant, wil Brabant zich nationaal en internationaal als gastvrije en gastronomische regio op de kaart zetten met pop-up restaurants, food festivals en inspirerende tentoonstellingen.

Altijd op de hoogte blijven?