AH en Emté mikpunt Wakker Dier

18 januari 2018

Wakker Dier heeft tv-spots ingezet tegen de ‘kiloknallers’ van Albert Heijn en Emté.

Beide supermarkten eindigden afgelopen jaar hoog in de kiloknallerranglijst van de actiegroep.

‘Supermarkten lokken klanten’

‘De supermarkten lokken klanten door te stunten met vlees van dieren die een miserabel leven leidden. Daardoor vergroten zij de vraag naar dieronvriendelijke producten. Dat moet stoppen’, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Aanbiedingen inzetten

Wakker Dier wil dat supermarkten hun aanbiedingen inzetten om verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Hilhorst: ‘Als supermarkten meer aandacht zouden vragen voor diervriendelijkere alternatieven in plaats van kiloknallers, kiezen consumenten eerder voor zo’n alternatief. Daarmee krijgen ook meer dieren een beter leven.’

Niet eens met definitie

Overigens is Emté het absoluut niet eens met de definitie die Wakker Dier sinds eind 2015 hanteert voor kiloknallers en noemt die misleidend. Zo wordt een diervriendelijk concept, als Natuurvlees van Emté, tot afschuw van de formule ook ingedeeld bij de kiloknallers. Wakker Dier schaart vlees dat geen erkend dierenwelzijnskeurmerk draagt en in een folder wordt vermeld inmiddels ook onder kiloknallers.

Natuurvlees ook de klos

Omdat alle folderplaatsingen voor vlees zonder erkend dierenwelzijnskenmerk kiloknaller worden genoemd, is zelfs een bij uitstek diervriendelijk concept als Natuurvlees van Emté de klos. Een trieste constatering, volgens woordvoerder Wilco Jansen. ‘Van Natuurvlees is veel te zeggen, maar niet dat het kiloknallervlees is. Wakker Dier wil via een telling aantonen dat het niet loopt met de verduurzaming van vlees in de supermarkten. Daarbij focussen ze op keurmerkjes, maar kijken niet naar het werkelijke dierenwelzijn,’ liet Wilco Jansen eerder al aan Distrifood weten. De runderen waarvan het vlees wordt gebruikt, dienen als grote grazers voor het beheer van natuurgebieden.

Altijd op de hoogte blijven?